Yrkeskläder 2020 B Kläder för vård, omsorg, lokalvård, kök, profilkläder

Yrkeskläder 2020 B Kläder för vård, omsorg, lokalvård, kök, profilkläder

Yrkeskläder 2020 delområde B omfattar arbets- och skyddskläder till flertalet yrkesgrupper inom offentlig sektor, till exempel inom serviceyrken som vård och omsorg, lokalvård och kök samt personal inom förskola/skola och fritids/kulturverksamhet. 

Avtalsperiod:

2022-05-02 - 2026-05-01

Kundstatus

Logga in på Mina sidor för att göra avropsanmälan på avtalet.
Logga in
Bild

Om ramavtalet

Delområde B omfattar arbetskläder till yrken inom vård och omsorg, lokalvård, kök och restaurang samt profilkläder för exempelvis följande yrkesgrupper:

  • lokalvårdare
  • köks- och restaurangpersonal
  • vård- och omsorgspersonal såsom sjuk- och undersköterskor och vårdbiträden
  • personal inom kultur och fritid
    förskolepersonal

Exempel på produkter:

Bussaronger, byxor, tunikor, västar, skyddsrockar, kockkläder, bandanas, scarfs, t-shirts, bälten, skjortor, kjolar och profilkläder såsom bälte, mössa, keps, t-shirt, piké, sweatshirt, hoodtröja, linne och skjorta.

Produkter som till exempel ytterkläder, handskar, vantar och mössor kan även avropas från avtalsområde A.

Tilläggstjänster:

  • tryck
  • brodyr
  • reparationstjänster, till exempel knappar, blixtlås, fickor, kragar, sömmar och andra enklare sömnadstjänster.

Hållbarhet

För att minska klimat- och miljöbelastningen är det även möjligt att avropa reparationstjänster för att förlänga livslängden på redan inköpta plagg.

Med utprovningar från leverantörerna så ofta som två gånger per år, ett fast sortiment som till stor del består av miljömärkta produkter, ett stort övrigt sortiment och ytterligare produkter och beställningar främst genom e-handel eller webbutik, är detta ett avtal där ni enkelt kan erbjuda er personal stor variation av arbetskläder med hög hållbarhetsprofil och bra kvalitet.

Så avropar och beställer du

Avrop sker genom rangordning, det vill säga i första hand hos leverantör som är rangordnad etta. Om leverantören avböjer, avstår eller på annat sätt inte kan tillmötesgå er avropsförfrågan kontaktar ni istället leverantör rangordnad tvåa o.s.v. Ni har också rätt att frångå rangordningen i följande fall:

  • vid behov av specifik produkt
  • vid behov av miljömärkta produkter
  • passform utifrån individens behov
  • vid behov av reparationstjänster

I avropsvägledningen under Stöddokument finns en mer detaljerad beskrivning av avropsmodellen.

Delområde B Rang 1 Rang 2 Rang 3
Syd Almedahls HejMar X
Mitt Almedahls HejMar Swedol
Norr Swedol X X

Främst sker beställningarna i era e-handelssystem eller i leverantörernas webbutik. Under Leverantörer hittar du avtalsprislistor och kontaktuppgifter för avrop. Avtalsprislistan är e-handelsförberedd och innehåller alla produkter inklusive gällande priser som får säljas på avtalet.

 

Leverantörer

Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna och genväg till Tendsign.

Är jag berättigad

Ta reda på om du kan använda avtalet

Nyttor

Enkelhet

Enkelt att avropa, sparar tid och arbetsinsats jämfört med andra alternativa inköpssätt. Vid avrop utgår ni från rangordningsföljden. Man kan frångå den vid speciella behov – unik produkt, miljömärkning, passform eller vid reparation. Utprovning minst tre tillfällen per år, kostnadsfritt.

Effektivisering

Avtalat sortiment täcker det flesta behoven hos många yrkeskategorier. Era kostnader för upphandlings- och förvaltningsprocessen minskar avsevärt.

Innovation

Produktutvecklingen inom textilindustrin går i snabb takt mot mer tekniska lösningar samt forskning för mer miljö- och klimatvänliga material. Avtalet ger möjlighet till produktjusteringar fyra gånger per år för att möjliggöra senaste erbjudanden till er som kund.

Digitalisering

Erbjuder e-handel och kundunika webbutiker. Avtalsprislistan SFTI-standard och innehåller samtliga beställningsbara produkter.

Uppföljning

Vi genomför flera uppföljningar på våra ramavtal under avtalsperioden. Under Leverantörer hittar du resultatet från uppföljningar av leverantörerna på ramavtalet. Vi publicerar resultatet löpande.

Hållbarhet och globala mål

Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.

Vill du ha en genomgång av avtalet?

Om du har frågor eller funderingar kring ramavtalet, boka gärna ett möte med oss så hjälper vi dig!

Avtalsinformation
15 maj 2025
19 februari 2025
Instruktioner för RSS

Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland

Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.

Publicerad 2022-04-26 Uppdaterad 2025-07-15