Konsulentstödd familjehemsvård 2019

Konsulentstödd familjehemsvård 2019

Ramavtalet är brett och syftar till att täcka kommuners huvudsakliga behov av konsulentstödd familjehemsvård. Fokus i ramavtalet är att skapa transparens om kvalitet och pris för att kommunerna ska kunna få så bra stöd och handledning till familjehemmen som möjligt.

Avtalsperiod:

2021-09-15 - 2025-09-14

Kundstatus

Logga in på Mina sidor för att göra avropsanmälan på avtalet.
Logga in
Bild

Omsorgsbolaget Patia har blivit granskat i media. Då Patia är en av Addas leverantörer på Konsulentstödd familjehemsvård 2019 följer en kort summering av vår uppföljning av bolaget:  

Adda gjorde en uppföljning av Patia i våras och även pratat med kommuner som har pågående placeringar hos Patia. Kommunerna upplever inga brister/avvikelser utifrån kvalitet, samarbete eller utförande av uppdrag. Utöver det har Adda kontrollerat samt inhämtat kompletterande information från Patia, vilket inte visade något som bör leda till avropsstopp eller andra sanktioner enligt ramavtalsvillkoren.

 

Om ramavtalet

Genom en särskild urvalsdatabas kan du jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål. Du når den här och du skapar inlogg här.

Ramavtalet omfattar konsulentstödd familjehemsvård och är indelad i fem olika delområden, vilka är prissatta var för sig av utförarna:

A - Konsulentstödd familjehemsvård för barn och unga 0-17 år

B - Konsulentstödd familjehemsvård med särskilda insatser för barn och unga 0-17 år

C - Konsulentstödd familjehemsvård för vuxna 18 år och uppåt

D - Konsulentstödd familjehemsvård för jourhem barn och unga 0-17 år

E - Handledning och stöd till familjehem i kommunens regi

Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning

Förutom att söka fram och jämföra verksamheter är urvalsdatabasen är ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Urvalsdatabasen innehåller inköpscentralens uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar.

Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just Konsulentstödd familjehemsvård 2019.

Att tänka på vid köp av tjänst

Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på:

  • att använda mallen för kontrakt vid varje enskilt köp av tjänst,
  • att kommunen ansvarar för att kontrakt skrivs, samt
  • att kontraktsmallen inte är ett placeringsavtal, utan endast avser kommunens avrop av tjänsten konsulentstödd familjehemsvård. Ett särskilt placeringsavtal upprättas mellan kommunen och familjehemmet – se frågor och svar.

Kontrollera också att utföraren har ett aktuellt tillstånd vid varje enskilt köp av tjänst (observera att anbudsområde C – Konsulentstödd familjehemsvård för vuxna 18 år och uppåt inte omfattas av tillståndsplikt enligt SoL).

Uppföljning och tipsfunktion

Vi följer kontinuerligt upp om de utförare som finns på Addas ramavtal uppfyller de krav som ställts i ramavtalet. Uppföljning görs genom årliga enkäter, dialog med verksamheterna och besök. Målet är att säkerställa att verksamheterna har rätta rutinerna och processerna på plats för att bedriva verksamheten enligt avtalet. Dessutom genomför vi löpande kontroller för att säkerställa att de är ekonomiskt stabila.

Resultaten av uppföljningarnam eventuella åtgärder och sanktioner informeras till de kommuner som använder ramavtalen via Urvalsdatabasen. Om det uppstår brister i en verksamhet, kan Inköpscentralen vidta åtgärder genom att tillfälligt avropsstoppa verksamheten, vilket hindrar utföraren från att ta emot nya placeringar.

Om du upptäcker missförhållanden eller har frågor kring hur tips kan lämnas kan du kontakta oss. Lämna tips i Urvalsdatabasen  eller kontakta vår kundsupport (08-525 029 96).

Så avropar och beställer du

Leverantörer

Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna och genväg till Tendsign.

Avropa och beställ steg för steg

Så använder du ramavtalet

Är jag berättigad

Ta reda på om du kan använda avtalet.

Nyttor

Enkelhet

Förenklar placering - Urvalsdatabasen möjliggör en rättvis jämförelse mellan verksamheters innehåll, kvalitet och pris. Utförarna sorteras fram utifrån individens behov, önskemål och pris. Urvalsdatabasen är en kanal för all information om ramavtalet, här finns även relevant och uppdaterad information om utförarna, Inköpscentralens uppföljningar, eventuella sanktioner och andra aktuella händelser om ramavtalet.

Effektivisering

Tillgång till Inköpscentralens förvaltning och uppföljning inom ett komplext och administrativt tungt område. Avgiftsfritt digitalt stöd. I Urvalsdatabasen finns relevant information för att söka fram rätt utförare utifrån individens behov och önskemål.

Innovation

Relevanta tilläggstjänster gör det möjligt att lägga till och ta bort stöd under placeringens gång. I Urvalsdatabasen framgår det tydligt vad som ingår och till vilket pris. Avtalet omfattar även handledning och stöd till familjehem som finns i kommunens egen regi. Stöd och handledning kan köpas genom både fysiska eller digitala möten.

Digitalisering

Urvalsdatabasen är en sökdatabas som innehåller jämförbar data om utförarnas kvalitet och pris vilket underlättar för socialtjänsten att hitta rätt stöd utifrån individens behov. Urvalsdatabasen är en kommunikationskanal från Inköpscentralen till socialsekreteraren där samlad information om aktuella händelser och uppföljning finns samlad.

Hållbarhet och globala mål

Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.

Frågor och svar om ramavtalet

Avtalsinformation
3 december 2024
29 november 2024
Instruktioner för RSS
Publicerad 2021-09-11 Uppdaterad 2025-03-31