Avrop via ramavtalet sker enligt en särskild fördelningsnyckel. Fördelningsnyckeln utgår från Socialtjänstlagen (2001:453) (SoL), vilket innebär att det är individens specifika behov samt vårdnadshavarens och/eller individens önskemål som styr vilken utförare som är bäst lämpad för den aktuella placeringen. Om det är flera utförare som uppfyller behov och önskemål lika bra, så är det lägst pris som styr vilken utförare som väljs.
Stöddokument
Avropsberättigade parter
I dokumentet finns samtliga kommuner som har rättighet, men ingen skyldighet, att använda ramavtalet.
Kontraktsmallar
Mallen är bra att använda vid tecknande av kontrakt. Mallarna är anpassade till ramavtalet.
Kontraktsvillkor
Här finns de villkor som reglerar avtalsförhållandet mellan uppdragsgivaren (placerande kommun) och utföraren. Dessa villkor får inte omförhandlas av någon avtalspart.
Krav på tjänst
Här finns de krav som ställts på tjänsten i upphandlingen. Samtliga krav och villkor som ställts på utförarna ska uppfyllas under hela avtalstiden.
Får vi använda ramavtalet?
Titta i fliken Är jag berättigad om din organisation finns bland de avropsberättigade.
Gör en avropsanmälan
I samband med första avropet behöver din kommun anmäla till Adda Inköpscentral att ni ska börja använda ramavtalet. Detta brukar upphandling- eller inköpsavdelningen göra, kontakta dom om du är osäker på om din organisation har gjort en avropsanmälan. Vet du inte vem du ska kontakta, vänd dig till Adda Inköpscentral, telefon: 08-525 029 96, mejl: inkopscentralen@adda.se.
Skapa inloggning till Urvalsdatabasen
Detta gör du som arbetar i en kommun här om du inte redan har en inloggning sedan tidigare. Du som arbetar på en verksamhet har möjlighet att logga in för att ändra och hålla de uppgifter som presenteras i urvalsdatabasen uppdaterade. Kontakta Placeringsinfo för inloggning till Urvalsdatabasen.
För tekniska frågor om urvalsdatabasen och inloggning, kontakta support hos Placeringsinfo på telefon 010-179 00 00 (mån-ons kl. 9-11) eller e-post adda@placeringsinfo.se.
Sök i urvalsdatabasen
Sök i urvalsdatabasen för att filtrera fram passande utförare utifrån individens behov och önskemål. Om flera verksamheter uppfyller behov och önskemål lika bra är det lägst pris som avgör valet av utförare.
Kontakta matchande utförare
Kontaktuppgifter till varje utförare hittar du i urvalsdatabasen.
Teckna kontrakt
Använd kontraktsmallen som ligger i fliken Stöddokument och i Urvalsdatabasen i fliken Dokument.
Frångå inte villkoren
Som beställare ansvarar du själv för att avrop och tecknande av kontrakt sker enligt villkoren i ramavtalet och i enlighet med LOU. Glöm inte att säkerställa att ett placeringsavtal har tecknats mellan er som uppdragsgivare och familjehemmet.