Om ramavtalet
Genom en särskild urvalsdatabas kan ni jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål.
Inköpscentralen arbetar löpande med uppföljning av ramavtalet och ansvarar för att tillse att de utförare som tecknat ramavtal har förutsättningar att uppfylla kraven i ramavtalet och för att ta med kunskap från tidigare ramavtal in i nya upphandlingar.
Ramavtalet omfattar
Ramavtalet omfattar konsulentstödd familjehemsvård och är indelad i fem olika delområden, vilka är prissatta var för sig av utförarna:
- A: Konsulentstödd familjehemsvård för barn och unga 0-17 år
- B: Konsulentstödd familjehemsvård med särskilda insatser för barn och unga 0-17 år
- C: Konsulentstödd familjehemsvård för vuxna 18 år och uppåt
- D: Konsulentstödd familjehemsvård för jourhem barn och unga 0-17 år
- E: Handledning och stöd till familjehem i kommunens regi
Uppföljning
Inköpscentralen följer kontinuerligt upp ramavtalet genom årliga enkäter och besök under ramavtalsperioden hos utförarna. Vi säkerställer att rutiner och processer finns på plats och kontrollerar att företagen har förutsättningar att bedriva sin verksamhet utifrån ramavtalsvillkoren. Vi genomför löpande uppföljning och avtalsförvaltning för att säkerställa ekonomisk stabilitet.
En gång per ramavtalsperiod gör Inköpscentralen en uppföljning hos alla utförare som är anslutna till ramavtalet genom besök på plats hos utföraren eller via digitalt möte. Vi kontrollerar att kraven på bland annat kompetens, rutiner och processer i ramavtalet efterlevs. Varje uppföljning genererar en slutrapport som görs tillgänglig i Urvalsdatabasen.
Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning
I Urvalsdatabasen kan placerande kommun utifrån en eller flera urvalskriterier filtrera fram passande utförare som uppfyller behov och/eller önskemål. Därför innehåller Urvalsdatabasen bra och nyttig information som utförarens innehåll, kompetens, priser och arbetssätt. Även ramavtalsvillkor, kontraktsvillkor och mallar för kontrakt ligger i Urvalsdatabasen.
Databasen är också ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Databasen innehåller Inköpscentralens uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar. Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just detta ramavtal.
Att tänka på vid köp av tjänst
Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på:
- att använda mallen för kontrakt vid varje enskilt köp av tjänst,
- att kommunen ansvarar för att kontrakt skrivs, samt
- att kontraktsmallen inte är ett placeringsavtal, utan endast avser kommunens avrop av tjänsten konsulentstödd familjehemsvård. Ett särskilt placeringsavtal upprättas mellan kommunen och familjehemmet.
Kontrollera också att utföraren har ett aktuellt tillstånd vid varje enskilt köp av tjänst (observera att anbudsområde C – Konsulentstödd familjehemsvård för vuxna 18 år och uppåt inte omfattas av tillståndsplikt enligt SoL).