Stödboende 2022
Ramavtalet ska tillgodose kommunernas huvudsakliga behov av externa placeringar för ungdomar i åldern 16-20 år. Genom en urvalsdatabas kan ni välja mellan olika stödboendeformer.
Ramavtalet ska tillgodose kommunernas huvudsakliga behov av externa placeringar för ungdomar i åldern 16-20 år. Genom en urvalsdatabas kan ni välja mellan olika stödboendeformer.
Genom en särskild urvalsdatabas kan ni jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål. Du läser mer om hur du skapar inlogg längre ner under "Avropa och beställ steg för steg".
Inköpscentralen arbetar löpande med uppföljning och ansvarar för att tillse att stödboendena i ramavtalet har förutsättningar att uppfylla ställda krav och för att ta med kunskapen från uppföljningarna till nya upphandlingar.
Ramavtalet är indelat i fyra olika anbudsområden, vilka är prissatta var för sig av leverantörerna:
Databasen är också ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Databasen innehåller Inköpscentralens uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar. Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just detta ramavtal.
Vi följer kontinuerligt upp ramavtalet genom årliga enkäter och besök hos verksamheterna. På så sätt säkerställer vi att rutiner och processer finns på plats och att stödboendena har rätt förutsättningar att bedriva sin verksamhet utifrån avtalets villkor. Vi genomför även löpande uppföljning och avtalsförvaltning för att säkerställa ekonomisk stabilitet.
En gång per ramavtalsperiod gör vi en uppföljning på alla verksamheter anslutna genom besök på plats eller via digitalt möte. Vi kontrollerar att kraven på bemanning, kompetens, rutiner och processer efterlevs. Varje uppföljning genererar en slutrapport som görs tillgänglig i urvalsdatabasen.
När vi får information om att det finns brister hos en verksamhet kan vi dölja verksamheten för avrop i urvalsdatabasen. Vi kan genomföra ett uppföljningsmöte eller initiera en revision. I allvarliga fall kan vi häva avtalet med verksamheten.
I urvalsdatabasen kan kommuner utifrån en eller flera urvalskriterier filtrera fram passande stödboenden som uppfyller en individs behov och/eller önskemål. Därför innehåller urvalsdatabasen bra och nyttig information som stödboendenas innehåll, utformning, målgrupper och priser. Även ramavtalsvillkor och mall för placeringsavtal, som stöd till placeringarna, ligger i urvalsdatabasen.
Urvalsdatabasen är också ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Urvalsdatabasen innehåller Inköpscentralens uppföljningsrapporter per stödboende och uppdaterade priser efter prisjusteringar. Stödboenden som för tillfället inte uppfyller villkoren kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya placeringar.
Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på att:
Aktuell och jämförbar information om verksamheternas innehåll och pris via en urvalsdatabas. Tillgång till stöddokument och mall för placeringsavtal för att ge bästa förutsättningar för ett bra och tydligt avrop.
Administrativ nytta genom att slippa genomföra upphandling, förvalta och följa upp ramavtal inom ett komplext och administrativt tungt område. Avgiftsfritt digitalt stöd, urvalsdatabas för placering utifrån individens behov.
Tydliga kompetenskrav på kontaktpersonens utbildningsnivå. Förtydligar hur många stödtimmar priserna omfattar. Kontinuitetsplan för kris och störning ska finnas hos utföraren under hela ramavtalsperioden.
Urvalsdatabasen är en sökdatabas som innehåller jämförbar data om utförarens kvalitet och pris, för att hitta rätt stödboende utifrån individens behov. Urvalsdatabasen är en direkt kommunikationskanal för Adda till socialsekreteraren som får samlad information om aktuella händelser och uppföljning på ramavtalet.
Verksamheten ska ha en kontinuitetsplan som innehåller information om vad personalen ska göra vid en kris eller störning i en kritisk aktivitet eller resurs.
Avrop/placeringar via ramavtalet sker enligt en särskild fördelningsnyckel. Fördelningsnyckeln utgår från Socialtjänstlagen (2001:453) (SOL), vilket innebär att det är individens specifika behov samt vårdnadshavarens och/eller individens önskemål som styr vilket stödboende som är bäst lämpad för den aktuella placeringen. Om det är flera stödboenden som uppfyller behov och önskemål lika bra, är det lägst pris som styr vilket stödboende som väljs.
Avropsberättigade parter: I detta dokument finns samtliga kommuner som har rättighet, men ingen skyldighet, att använda ramavtalet. Det enda som krävs är en avropsanmälan via Mina sidor på Addas hemsida i samband med första avropet på ramavtalet.
Placeringsavtalsmall: Den här mallen är bra att använda för att teckna avtal vid placeringstillfället. Mallen är anpassad till de krav som ställts i ramavtalet.
Villkor för placeringsavtal: Innehåller villkor som reglerar och påverkar placeringarna.
Krav på tjänsten: Innehåller en redovisning av kraven på tjänsten som ställdes i upphandlingen
• Löpande uppföljning och avtalsförvaltning för att säkerställa ekonomisk stabilitet
• Varje år skickas en enkät ut till alla utförare på ramavtalet, för kontrollera att kraven i ramavtalen uppfylls.
• Uppföljning genom besök på plats eller via digitalt möte för alla utförare som är anslutna till ramavtalet. Vi kontrollerar att kraven på kompetens, rutiner och processer i ramavtalet efterlevs. Varje uppföljning genererar en slutrapport som finns tillgänglig i Urvalsdatabasen.
• När vi får information om att det finns brister hos en utförare, kan vi dölja verksamheten för avrop i Urvalsdatabasen. Vi kan genomföra ett uppföljningsmöte eller initiera en revision. I riktigt allvarliga fall kan vi häva avtalet med utföraren.