Bevaknings- och larmcentraltjänster 2023
Syftet med upphandlingen är att erbjuda våra kunder bevakningstjänster, som till exempel ordningsvakter, väktare, personskyddsväktare och skyddsvakter. Vi vill även erbjuda larmcentraltjänster som hanterar inkommande larm från system som till exempel brandsystem, fastighets- och säkerhetssystem för att skydda det som behöver skyddas.
Bevaknings- och larmcentraltjänster 2023 ska ersätta befintligt ramavtal Bevaknings- och larmtjänster 2019.
Upphandlingens omfattning
Upphandlingen omfattar följande tjänster/produkter:
- Larmcentral
- Bevakning
Upphandlingen kommer inte att omfatta säkerhetsteknik som exempelvis kameraövervakning eller passage- och brandskyddssystem.
Varför upphandlar vi bevaknings- och larmcentraltjänster?
Avtalsområdet ska bidra till att öka tryggheten i samhället. Vi förvaltar och följer upp ramavtalen löpande tillsammans med ramavtalsleverantörerna.
Hållbarhet i upphandlingen
För att avgöra vilka hållbarhetskrav som är relevanta görs under hela upphandlingens gång analyser av både sociala och miljömässiga hållbarhetsaspekter. Denna upphandling fokuserar på de sociala hållbarhetsfrågorna.
Tidplan för upphandlingen
Förvaltningsrätten i Stockholm meddelade den 9 februari 2024 att det inkommit en ansökan om överprövning av upphandlingen till anbudsområde 1 Larmcentraltjänster. Inköpscentralen är därför tills vidare förhindrad att ingå avtal. Målnummer 2601-24. Vår förhoppning är att planerad avtalsstart blir i augusti 2024
Beräknad avtalsstart för anbudsområde 2 Bevakningstjänster är fortsatt augusti 2024.