Att bidra till samhällsnytta skapar intern stolthet på Adda
Pandemin har ställt helt nya krav på arbetsgivare. Hemarbete, smittorisk, inställda event och nya digitala arbetssätt har varit ett faktum även på Adda. Daniel Yousefi, som är operativ HR-chef på Adda, har nyligen presenterat resultatet för årets medarbetarundersökning från Great Place To Work som ”trots” pandemin har lett fram till en certifiering för 4:e gången.
Daniel - vad kan ni se i årets resultat?
-Vi kan bland annat se att medarbetare på Adda, om vi jämför med tidigare år, känner en ökad stolthet över sitt arbete och hur vi bidrar i samhället. Vi ser också att medarbetare upplevs få mycket ansvar och förtroende, att vi bryr oss om varandra och har ett starkt förtroende för ledningen. Allt sammantaget tycker 86 % av oss att detta är en mycket bra arbetsplats, vilket är ett jättefint resultat.
-Självklart har vi också några områden som fått lägre resultat. Bland annat behöver vi förbättra våra interna samarbeten och se över hur våra lokaler bättre kan stödja hybridarbete som nu blivit det nya normala. Men vi måste fortsätta jobba inom alla områden, behålla det som är bra och utveckla där det behövs. Detta gör vi genom att analysera resultatet både på koncern- och avdelningsnivå för att hitta rätt åtgärder.
"Vi har behövt testa oss fram och inte ställa för höga krav på fysisk närvaro"
Varför ser resultatet ut som det gör, trots en pandemi med allt vad det har inneburit?
-Att just stoltheten har ökat tror jag delvis beror på att vi under pandemin i större utsträckning förstått hur vi kan påverka och göra skillnad. Genom att hjälpa våra kunder med försörjning av viktiga bristvaror har det blivit mer tydligt att vi kan hjälpa till och bidra till samhällsnyttan på nya sätt. Sen har vi tillsammans kavlat upp armarna och valt att anpassa oss till förändringarna. På ett sätt kanske vi till och med har fått en närmare relation till varandra då distansarbetet har bidragit till fler interna möten bara för att kolla hur vi mår och vi har sett varandras hemmamiljöer genom videomöten. Sen är nog en faktor att ledningen och chefer lyssnat vad som funkar för medarbetarna, särskilt i tillbakagången till kontoren som skett under hösten. Vi har behövt testa oss fram och inte ställa för höga krav på fysisk närvaro.
Att fortsätta bygga en gemenskap och kultur på distans har också varit en utmaning
Vad har varit den största utmaningen ur ett arbetsgivarperspektiv?
-Att hantera osäkerheten som pandemin skapat för oss och våra medarbetare och att bemöta en situation som kan förändras väldigt snabbt. I det här fallet har det både handlat om medarbetarnas mående och säkerhet, men också vår affär och hur vi behövt stötta våra kunder och anpassa oss till deras förändrade behov. Att fortsätta bygga en gemenskap och kultur på distans har också varit en utmaning.
Vad utmärker Adda som arbetsplats?
Jag tycker resultatet på undersökningen är ganska talande, det är tydligt att många som arbetar här upplever en stolthet över arbetet – det är mer än bara ett jobb! Vi är en organisation med hög spetskompetens. Det gör att vi ställer höga krav på varandra, engagerar oss och ger det där lilla extra, men vi har dessutom väldigt roligt ihop vilket vi verkligen blev påminda om när vi äntligen kunde ha en fysisk konferens tidigare i höst. Nu är vi tyvärr på väg in i mer restriktioner igen, men flexibiliteten och självledarskapet finns redan på plats och det kan vi känna en helt annan trygghet i nu.
Liknande nyheter
- Kan krismat verkligen vara både god och hållbar? 19 november 2024
- Nytt ramavtal för leasing av personbilar och transportfordon 10 oktober 2024
- Avtalsstart för Fordonshinder 2024 3 oktober 2024