Stockholm och Kalmar installerar fordonshinder - med hjälp av Addas ramavtal
Hösten 2022 installerades nya fordonshinder i Kungsträdgården. Trafikkontoret i Stockholm valde att ta hjälp av Adda Inköpscentrals ramavtal Fordonshinder 2020 för att hitta lämpliga fordonshinder till platsen. De planerade även att använda avtalet för fler platser i Stockholm. Ett år senare, hösten 2023, gör vi en tillbakablick på hur arbetet har gått och hur planerna framåt ser ut.
Kungsträdgården. Foto: Henrik Ellung
Kungsträdgården först ut
Per Eklöf, projektledare och biträdande säkerhetsskyddsamordnare, berättar varför Trafikkontoret valde att använda Addas ramavtal i Kungsträdgården.
- Eftersom vi förhåller oss till LOU var det väldigt enkelt och smidigt att det fanns ett ramavtal att använda när vi skulle köpa in fordonshinder, säger han och tillägger även att tidplanen kunde kortas ner när de inte behövde göra en helt egen upphandling.
- Ramavtalet var enkelt att använda. Det hade tydliga mallar och kan användas både för standardprodukter, men också när vi har speciella önskemål om utförande eller utformning, berättar Per.
Kulturfestivalen 2019
Pollarna i Kungsträdgården står på precis den plats där Addas upphandlingsteam påbörjade arbetet med upphandlingen av fordonshinder i augusti 2019.
- Under Kulturfestivalen samma år blev vi visade runt i Kungsträdgården, där säkerheten stod i fokus. På de platser som det då fanns tillfälliga hinder står det idag färdiga fordonshinder, berättar Ylva Bergvall Granqvist, som är ansvarig upphandlare på Adda Inköpscentral och var med och upphandlade ramavtalet.
Kollegan Henrik Ellung ansvarar för kategorin Gata och park där ramavtalet ingår. Han säger såhär om att Trafikkontoret valde Addas ramavtal:
- Vi är stolta och glada över att Trafikkontoret, under ledning av Per Eklöf, valde att använda vårt ramavtal för att göra Stockholm till en säkrare plats.
Vad har hänt sedan 2019?
På fyra år har det hänt en hel del. Utöver Kungsträdgården har Trafikkontoret satt upp pollare vid Tenstaplan, Benny Fredrikssons Torg på Norrmalm och i Farsta Centrum. Under hösten påbörjas även arbetet med att installera pollare vid Drottninggatan/Sergels torg och Sveavägen/Kungsgatan.
Det är inte bara i Stockholm som arbetet pågår. Anton Johansson, trafikplanerare på Kalmar kommun, berättar varför kommunen valt att använda Addas avtal.
- Ramavtalet underlättade vårt arbete då avtalets fordonshinder klarat grundläggande tester och undersökningar. Det gav oss en trygghet i vetskapen om att vi får en bra slutprodukt, samtidigt som vi inte behövde genomföra en undersökning över vilka företag och produkter som finns på marknaden, säger Anton och fortsätter:
- I centrala Kalmar finns nu höj- och sänkbara fordonshinder på flera platser, vilket har bidragit till att öka säkerheten i stadskärnan där vi ofta har större evenemang. Framöver kommer fler fordonshinder att installeras i kommunen.
Fordonshinder i Kalmar. Foto: Anton Johansson
- Med facit i hand kan vi se att vårt avtal bidrar till att öka säkerheten i Sverige, och vi vill tacka Per och Anton för all hjälp och är glada för att avtalen fortsätter att användas över hela Sverige, avslutar Ylva.
Fakta om ramavtalet Fordonshinder 2020
Avtalet omfattar fem anbudsområden med hinder för olika behov:
- Aktiva/rörliga pollare.
- Aktiva hinder utöver pollare
- Passiva/fasta pollare
- Passiva hinder utöver pollare
- Temporära/flyttbara hinder, köpa eller hyra
De hinder som upphandlats är referensprodukter och kunden kan även avropa andra hinder så länge de uppfyller ställda krav på till exempel bevis på krocktest. Alla leverantörer erbjuder dessutom kostnadsfri rådgivning inför avrop.