"Det svänger fort men vi är väl rustade för framtiden"
Det menar Kristoffer Storm på Circle K, som tillsammans med Patric Eskegård på Uppsala kommun berättar om sina erfarenheter av att vara leverantör respektive kund på Addas ramavtal för stationstankning, ett avtal som varit igång i nästan exakt ett år.
Ramavtalet erbjuder ett brett sortiment av olika typer av förnybara drivmedel, el och fossila drivmedel. Det finns också möjlighet att köpa tilläggsprodukter som till exempel automattvätt, spolarvätska och hyra av släp och bilar via ramavtalet.
– Genom avtalet kan regioner, kommuner och kommunala bolag tanka drivmedel till fordon med mycket konkurrenskraftiga rabatter. Det berättar Rasmus Holmbom, avtalsansvarig för energi och ansvarig för ramavtalet på Adda Inköpscentral. Han fortsätter:
– Samtliga rikstäckande aktörer finns representerade och det är enkelt och smidigt att beställa från avtalet. Kunden kan till exempel använda företagskort som kan utformas efter deras behov och krav. Avtalet möjliggör även kontroll och uppföljning av köpta volymer och kostnader.
Patric Eskegård är fordonsinköpare på Uppsala kommun. Han berättar att kommunen har använt Addas olika ramavtal för stationstankning sedan 2015. När ett nytt avtal blev klart förra våren var det naturligt för dem att fortsätta nyttja det:
– Det kändes tryggt och bra att fortsätta vara anslutna till Addas ramavtal, säger han.
Vilka fördelar ser du med ramavtalet?
– Den största fördelen är att vi sparar tid när vi slipper göra en egen upphandling. Det är också enkelt att beställa från avtalet. Vi har faktiskt inte sett några nackdelar än, konstaterar han.
Är det inget vi kan förbättra eller utveckla?
– Det skulle vara att införa krav på leverantörerna att de ska ha flera fossilfria alternativ tillgängliga. Då skulle vi till exempel kunna köpa biogas, E85 och HVO100 från samma leverantör.
Efterfrågan på fossilfria drivmedel är något som även Kristoffer Storm på Circle K märker av:
– Kommunerna har höga krav på oss leverantörer, vilket bland annat driver oss att utveckla vårt erbjudande vad gäller biodrivmedel och effektiva arbetsmetoder, säger han.
Vilka drivmedel efterfrågas av kunderna just nu?
– El är givetvis en stor produkt, men det kräver en uppdatering av fordonsflottan vilket kan vara utmanande. En annan produkt som är populär och har ökat mycket under senare år är HVO100 som ersätter diesel och är fossilfri. Även biogas kan komma att få ett nytt uppsving, tror Kristoffer.
Han konstaterar att det hänt mycket på marknaden för drivmedel och energi under senare år.
– Under förra året rörde sig drivmedelspriserna upp och ner ovanligt mycket, främst på grund av kriget i Ukraina, men också en stark dollar och försvagad krona. Priserna påverkas även av skatter och den globala marknaden för råolja samt behovet av biodrivmedel, säger Kristoffer.
Vad har ni för erfarenheter som leverantör?
– Vi är jätteglada att få jobba tillsammans med kommunerna och deras bolag. Det är ett uppdrag som vi utför med ett stort mått av stolthet då vi vet att det är en kund som faktiskt påverkar människor runt omkring oss, säger han.
Hur ser du på marknaden och priset på drivmedel och produkter framöver?
– Det svänger fort men vi är väl rustade för framtiden, konstaterar han.
Liknande nyheter
- Nätverk driver på hållbar utveckling hos kommunerna 1 oktober 2024
- Nytt ramavtal för prenumerationstjänster ger tillgång till brett utbud och smidig hantering 25 september 2024
- Uppföljning av HVB-hem är viktigt 6 september 2024
Har ditt bolag eller din verksamhet tänkt använda ramavtalet men inte avropat än? Då är det bra att göra det nu så ni inte missar de aktuella priserna!
Läs mer om avtalet och hur du avropar här