26 maj 2021

Mina förmåner har fått en produktspecialist

Mina förmåner är ett verktyg för att säkra framtida kompetensförsörjning”, säger Maria Karlsson som är ny produktspecialist för tjänsten. Att få jobba med HR-frågor och hjälpa kommuner och regioner att stärka sitt varumärke tycker Maria är den största fördelen med sin nya tjänst.

Mina förmåner växte fram utifrån ett medlemsbehov och lanserades för ett par månader sedan och nu har tjänsten även fått en produktspecialist. Maria Karlsson kommer ifrån privat sektor men har alltid varit nyfiken på hur det skulle vara att jobba inom offentlig sektor. Att få omvandla erfarenheter från privat sektor tillsammans med möjligheten att få jobba med HR-frågor, ledarskap och personalvård ledde henne in på banan att bli produktspecialist för Mina förmåner.

- Att få arbeta med mina kärnfrågor, frågor som genuint intresserar mig gjorde valet att börja jobba på Adda Kompetens enkelt. Det är mycket att sätta sig in i men känns jättekul att specialisera sig på Mina förmåner.

Hur skulle du beskriva din roll?

- Min roll är att se till att vi levererar värdeskapande produkter till våra medlemmar. Kanske främst se till att Mina förmåner både motsvarar det kommuner och regioner efterfrågar men också att se till att man har ett bollplank vid frågor. Och självklart se till att alla kommuner och regioner vet om att Mina förmåner finns, och nyttan den kan leverera.

För den som inte känner till Mina förmåner beskrivs den som en ny samverkanstjänst som effektivt synliggör offentlig sektors förmåner i kollektivavtalen. Men hur skulle du beskriva Mina förmåner?

- Det är en ny tjänst och det är lätt att associera den till en traditionell förmånsportal men det är en mer avskalad tjänst, detta efter att SKR:s medlemmar ville ha ett alternativ till dyra förmånsportaler. Kortfattat skulle jag beskriva att Mina förmåner lyfter offentlig sektors förmåner. Kollektivavtalen uppdateras av oss och SKR men det går också att lägga in lokala förmåner.

Tjänsten fungerar som ett skyltfönster som innehåller vissa fasta delar men det finns även utrymme att lägga till lokala tillägg. Tjänsten går också att bygga ut med till exempel chef- eller medarbetarhandbok och på så sätt kan man skapa ett intranät.

Vad är nyttan med tjänsten?

- Minska administration för HR avdelningar, förenklat informationsflöde samt att snabbt få ut viktiga budskap i organisationen. Och på sikt säkra kompetensförsörjningen genom att lyfta fördelarna med att jobba inom välfärden. Ett verktyg, som är lätta att använda, för att bli en attraktiv arbetsgivare.

Nu har vi pratat mycket jobb, men vad gillar du att göra när du inte jobbar?

- Jag promenerar mycket med min hund. Annars umgås jag med sambo, barn och vänner. En annan hobby är att jag gillar att köpa aktier, dock i små mängder, och jag är väldigt dålig på att sälja. Särskilt i rätt tid.

Tipsa en vän

Kommentarer (0)

Skriv en kommentar