Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Få snabb tillgång till personal med Addas nationella bemanningsavtal

Att säkerställa bemanning i en offentlig verksamhet är en ständigt pågående utmaning. Med vårt ramavtal kan du snabbt få hjälp att täcka tillfälliga personalbehov, utan att behöva lägga tid på en egen upphandling.

fastighetsskötare bemanningsartikel

En långsiktig kompetensförsörjning med fast anställd personal är grunden för en fungerande välfärd, men vid arbetstoppar, sjukfrånvaro och tillfälliga behov av spetskompetens finns ofta behov av mer flexibla lösningar.

Vårt ramavtal hjälper kommuner, regioner och bolag runtom i hela Sverige att snabbt hitta personal när det behövs. Många som använder avtalet jobbar inom HR eller som chef med personalansvar.

3 fördelar med bemanningsavtalet:

  • Snabb tillgång till rätt kompetens: Oftast får du förslag på kandidater redan inom två dagar efter du gjort en förfrågan till våra upphandlade leverantörer.
  • Du sparar tid och resurser: Addas upphandlare har gjort grundarbetet åt dig, du kan istället fokusera på att välja rätt person för uppdraget.
  • Tryggt och enkelt: med vår avropsvägledning blir det enkelt att beställa, och skulle du behöva kan du ringa oss för extra stöd.

Vilka yrkeskategorier omfattas av avtalet?

Du kan få hjälp att hitta personal inom ett stort antal områden, bland annat olika handläggare och administrativ personal.

Avtalet innefattar följande yrkeskategorier, med exempel på roller:

  • Personal och HR: HR-konsulter, löneadministratörer
  • Administration och internservice: Arkivarier, registratorer, administratörer
  • Ekonomi: Redovisningsekonomer, controllers
  • Information och kommunikation: Kommunikatörer, webbredaktörer
  • Fastighet: Drifttekniker, fastighetsskötare
  • Interim chefer: Chefstjänster med personal- eller budgetansvar

Det går också bra att efterfråga skräddarsydda roller utifrån era behov, inom dessa kategorier. 

Behöver du en IT-konsult?
Det kan du få genom vårt avtal IT-konsulttjänster.

Exempel: När kan avtalet användas?
  • Vid arbetstoppar och säsongsvariationer, exempelvis vid till ekonomiavdelningen vid bokslut.
  • Vid frånvaro av ordinarie personal, exempelvis i semestertider, vid sjukdom eller föräldraledighet.
  • När det tar tid att rekrytera, till exempel till bristyrken eller chefspositioner.
  • Vid specifika projekt, när det finns ett tillfälligt behov av specialistkompetens.

Nyheter inom bemanningsavtalet framöver

Det befintliga avtalet Bemanningstjänster 2020 gäller tills vidare. I januari 2026 kommer ett nytt uppdaterat avtal, som går under namnet Bemanningstjänster 2024. I det nya avtalet planeras ett sjunde område att läggas till: Kvalificerad fastighetskompetens.

Läs om det kommande bemanningsavtalet

Så går det till
Processen i korthet

Kontrollera att din organisation är avropsberättigad
Det gör du enkelt på ramavtalssidan.

Identifiera behov
Definiera vilken kompetens ni behöver, inklusive utbildningsnivå och erfarenhet.

Gör en förfrågan
Du gör din avropsförfrågan direkt till leverantör nummer ett, som står först i rangordningen.

Leverans och tidsramar
Leverantör nummer ett ska presentera två kandidater inom tre arbetsdagar. Vid behov kan ytterligare tre kandidater presenteras inom två arbetsdagar.

Välj en kandidat som passar er
Så snart ni hittar en passande kandidat kan ni påbörja uppdraget.

Vid kandidatbrist
Om leverantören inte kan leverera inom avtalad tid, kan ni överenskomma om längre leveranstid eller gå vidare i rangordningen.

Era krav gäller
Ni bestämmer nivå på utbildning och erfarenhet. Leverantören ansvarar för att kontrollera att kraven uppfylls.

*Observera att det här är en förenklad beskrivning av processen. På ramavtalssidan kan du ta del av mer information. Om du behöver hjälp att använda ramavtalet kan du alltid höra av dig till oss, eller be om stöd från din egen upphandlingsavdelning.

Vill du veta mer?

På ramavtalssidan finns mer information, den hittar du här: Bemanningstjänster 2020

"Det här är ett väldigt uppskattat avtal som gör det snabbt och enkelt att få tag i personal."

- Marie Eklund, Avtalsansvarig HR