Kursdatum Tillfälle 1: 27 oktober och 10 november (anmäl dig senast 6 oktober)
Tillfälle 2: 14 november och 28 november (anmäl dig senast 24 oktober)
Omfattning: 2 heldagar med cirka två veckors mellanrum, 09.00-16.00 båda dagarna, samt en återkopplingstimme några månader senare.
Kostnad
Alternativ 1: 15 750 kronor, Masterclass inkl. webbutbildningen Innovationsledning.
Alternativ 2: 11 000 kronor, Masterclass exkl. webbutbildningen Innovationsledning, för dig som redan har köpt den.
Om utbildningen
I denna masterclass bygger vi vidare på och fördjupar oss i det som du lärt dig i den heldigitala webbutbildningen Innovationsledning - att odla en innovativ organisation. Den utgår från gängse forskning inom innovationsledning, samt den internationella ISO-standarden för innovationsledning .
Lärare är Leif Denti, forskare inom
Innovationspsykologi vid Göteborgs universitet.
Målet med utbildningen är att stärka din förmåga att leda och främja innovation inom din organisation. Under
utbildningen utforskar vi olika strukturer och strategier som är kända för att
höja innovationsförmågan. Vi kommer också att fördjupa oss i betydelsen
av en innovativ kultur och hur man kan påverka och forma kulturen för att
främja innovation.
Efter utbildningen har du med dig praktiska råd,
metoder och verktyg för att för att främja innovation och kreativitet, både på
individnivå och i din roll som organisationsutvecklare.
Upplägg
Masterclassen genomförs digitalt under två heldagar med
en uppföljningstimme för att sammanfatta och återknyta till det som du har lärt dig. Dessutom ingår en hemläxa där du får skatta din egen
nuvarande mognad inom innovationsledning med hjälp av ett diagnosverktyg och
analysera detsamma.
Du får även boken Innovationspsykologi – nyckeln
till det kreativa ledarskapet av Leif Denti och Martin Kreuger, som ett
ytterligare stöd i arbetet med att främja innovation och få det att hända efter
utbildningen.
- Mer information samt boken Innovationspsykologi skickas ut efter att sista anmälningsdag passerat.
- Du som köper paketet där webbutbildningen Innovationsledning ingår kommer att få tillgång till den inom en arbetsvecka från din bokning.
Utbildningens innehåll
Dag 1
Kreativitetens grunder: Så fungerar kreativitet och så blir
du själv mer kreativ. Denna del fokuserar på att hjälpa dig att utveckla din egen kreativitet och nytänkande genom att tillämpa olika
metoder och tekniker.
Värdeskapande: Vad är egentligen värde? Vi går igenom den
senaste forskningen kring hur människor värderar varor och tjänster.
Motivation och belöningar: Vad gör att människor vill bidra
med sina idéer? Hur bör belöningssystem utformas för att stimulera kreativa
beteenden? Du introduceras till olika tillvägagångssätt för att
belöna och motivera innovation.
Innovativ kultur: Vad menas med en innovativ kultur och hur
kan den påverkas? Du introduceras till strategier och verktyg för att
forma och främja en kultur som gynnar innovation.
Hemläxa mellan kursdagarna
Mellan kursdagarna kommer du få tillgång till ett diagnosverktyg
och en mognadsmodell för att utvärdera din organisations nuvarande mognadsnivå
inom innovationsledning och analysera denna.
Dag 2
Strukturella förutsättningar för innovationsförmåga: Denna
del fokuserar på strukturer i organisationer som stöttar
innovationsförmåga. Vad skiljer organisationer som är innovativa från
icke-innovativa organisationer? Vi går igenom organisering, roller och andra
förutsättningar.
Mäta innovationsförmåga: Du introduceras till olika mätmetoder och verktyg för att bedöma och förbättra
innovationskapaciteten.
Innovationsprocessen och arbetsformer: Från idéer till
innovationer. Denna del fokuserar på att utforska olika steg och
aspekter av den innovativa processen och hur man kan navigera genom den för att
skapa framgångsrika innovationer.
Avslutning, separat tillfälle
Masterclassen avslutas med en återkopplingstimme där
du får möjlighet att sammanfatta och reflektera över det du har lärt
dig under utbildningen. Dessutom diskuterar vi hur du kan tillämpa dina nya kunskaper och verktyg i din egen professionella kontext.
Efter genomgången utbildning ska du kunna:
- Tillämpa olika metoder och tekniker för att utveckla din
egen kreativitet och använda den som en resurs i innovationsprocessen.
- Förstå motivationsgrunderna bakom kreativa initiativ och hur
du skapar miljö där medarbetarna kan utveckla och uttrycka sin kreativitet.
- Identifiera och förstå betydelsen av en innovativ kultur och
hur den kan påverka organisationens innovationsförmåga.
- Tillämpa olika strategier och verktyg för att forma och
främja en kultur som främjar innovation.
- Använda belöningssystemet för att stimulera och belöna
kreativa beteenden inom den egna organisationen.
- Testa olika tillvägagångssätt för att motivera och belöna
innovation och tillämpa relevanta metoder i din egen kontext.
- Känna till de strukturella förutsättningarna för
innovationsförmåga.
- Känna till den generella innovationsprocessen och tillämpade
former.
- Tillämpa olika mätmetoder och verktyg för att bedöma och
förbättra innovationskapaciteten inom organisationen.