Tillämpning av Inköpscentralens ramavtal – vem får köpa från ramavtalen och när och vad?
Vi får många frågor kring när våra ramavtal måste eller kan användas. Här har vi samlat de vanligast frågorna och en ordlista, för att försöka reda ut de olika begrepp som förekommer i våra upphandlingar och dokument.

Ordlista – vanliga termer i Adda Inköpscentrals upphandlingar och ramavtal
Avrop brukar en upphandlande myndighets beställning/tilldelning av kontrakt från ett ramavtal benämnas. Det kan vara tilldelning av kontrakt enligt en fördelningsnyckel, t.ex. rangordning, eller tilldelning efter en förnyad konkurrensutsättning.
Avropsberättigad är en upphandlande myndighet som har rätt att avropa från ett ramavtal.
Kontrakt är ett avtal med ekonomiska villkor som reglerar leveransen av kontraktsföremålet (dvs. den eller de varor eller tjänster som köps). Kontraktet är (det upphandlingsrättsliga) resultatet av ett konkret avrop från ett ramavtal och gäller mellan den avropande upphandlande myndigheten och leverantören
Ramavtal som upphandlats av Inköpscentralen syftar till att fastställa på vilka grundläggande villkor de avropsberättigade aktörerna kan tilldela kontrakt till den eller de leverantör(er) som är antagna på ramavtalet. Ramavtalet är ingånget mellan Inköpscentralen och leverantören/leverantörerna, men tillämpas även av de avropsberättigade parterna när avrop från ramavtalet görs.
Inköpscentralens allmänna villkor gäller mellan Inköpscentralen och en upphandlande myndighet, och reglerar ansvar och skyldigheter enbart mellan Inköpscentralen och myndigheten. Den upphandlande myndigheten godkänner villkoren, i samband med att den anmäler intresse för avrop från ett enskilt ramavtal.
Upphandlande myndighet är i Inköpscentralens ramavtal benämningen på de organisationer som har rätt att avropa från ramavtalet i fråga.