Boknings- och bidragslösningar 2022
Upphandlingen ska resultera i ett antal systemlösningar för kommunernas behov av stöd i bokning- och bidragsprocessen. Tjänsterna ger tillgång till information för ett mer effektivt utnyttjande av kommunala lokaler, med en ökad insyn i beslutsprocessen kring lokalbokning och bidrag. Bokning- och bidragsprocesserna blir effektivare för privatpersoner, föreningar, företag och för den kommunala förvaltningen.

Den här upphandlingen ska ersätta det nuvarande ramavtalet Boknings- och bidragslösningar 2017.
Om upphandlingen
Upphandlingen omfattar systemlösningar (molntjänster) för att handlägga bokning- och bidragsprocesser inom exempelvis kultur- och fritidssektorn. Systemlösningarna erbjuder stöd för att medborgare och föreningar själva ska kunna boka och utnyttja olika lokaler och anläggningar, samt stöd för handläggare att administrera inkomna ärenden och göra utbetalningar av bidrag till föreningar. Tjänsterna kan även användas inom andra områden där det finns behov av att kunna boka olika typer av lokaler och anläggningar.
Hållbarhet i upphandlingen
Hållbar försörjning handlar inom detta området främst om övergång till digitala kanaler, vilket effektiviserar processerna, minimerar pappershanteringen och ger ökad tillgänglighet till medborgarna.
Varför upphandlar vi Bokning- och bidragslösningar?
Det stora behovet av nya och moderna systemstöd för bokning- och bidragsprocesser bland landets kommuner gjorde att Inköpscentralen tillsammans med SKR och ett antal initiativkommuner startade ett upphandlingsprojekt för ett ramavtal 2017. Inköpscentralen upphandlar nu bokning- och bidragsprocesser på nytt för att kunna fortsätta möta det tydliga behov som finns och underlätta en enklare administration – för både medborgare, föreningar och handläggare.
Tidplan för upphandlingen
Upphandlingen är nu annonserad. Ta del av annonsen här. Sista anbudsdag 2023-05-12. Det färdiga avtalet ska vara på plats juni 2023.
