Kontors- och skolmaterial samt datortillbehör 2022
Syftet med upphandlingen är att erbjuda ett brett sortiment av kopieringspapper, förbrukningsartiklar till kontor och skolor samt ett relevant sortiment av dator- och skrivartillbehör inklusive ergonomiska produkter.

Kommande avtal ska ersätta Material för kontor och skola samt datortillbehör 2018 när det löper ut.
Om upphandlingen
Upphandlingen kommer bland annat att omfatta almanackor, kollegieblock, lim, miniräknare, pennor, pärmar, saxar, skrivhäften och kopieringspapper. Inom området dator- och skrivartillbehör ingår produkter såsom bläckpatroner, headset, toner och USB-minnen.
Vi upphandlar dessa förbrukningsvaror för att frigöra resurser för dig som kund och ge dig möjlighet till hållbara val. En annan fördel är att vi prioriterar uppföljning under avtalstiden för att granska att produkterna uppfyller de krav som gäller.
Anbudsområde 1, kopieringspapper
Anbudsområde 2, material för kontor och skola
Anbudsområde 3, skriv- och räknehäften till skola
Anbudsområde 4, standardtillbehör till datorer och skrivare
Anbudsområde 5, ergonomiska datortillbehör
Hållbarhet i upphandlingen
Hållbarhetsaspekter kommer att beaktas för både produkter och tjänster. För kontorsmaterial och datortillbehör är det relevant att undersöka hur leverantörerna arbetar med cirkulär ekonomi. För upphandlingen i stort är det intressant att ta reda på om det finns engångsprodukter i sortimentet som kan ersättas med flergångsprodukter. Energifrågan kan vara aktuell för elektroniska produkter såsom högtalare och hörlurar och frågan om hälsofarliga ämnen är aktuell för många produkter inom kontorsmaterial och datortillbehör.
Tidplan för upphandlingen
Anbudsområde 1. kopieringspapper avbröts den 7 mars med hänvisning till bristande konkurrens. En ny upphandling har annonserats med sista anbudsdag 5 juni 2023. För övriga anbudsområden har tilldelning skett. Ramavtalsstart är planerad till 1 oktober 2023.
