Om DIS:et
Säker digital kommunikation (SDK) är ett tryggt, enkelt och säkert sätt att utbyta information och meddelanden mellan aktörer i offentlig sektor digitalt. Det kan handla om känslig information i form av vårdplaner, behandlingsplaner, bedömningar av arbetsförmåga eller orosanmälningar. SDK är ett säkrare alternativ till telefonsamtal, fax eller vanliga brev som idag används inom exempelvis hälso- och sjukvården, skolan och socialtjänsten.
SDK är en digital infrastruktur som saknar ett eget användargränssnitt. För att ansluta till SDK behövs därför en teknisk lösning, vilket bl.a. erbjuds av leverantörsmarknaden och kan upphandlas från detta DIS.
Omfattning
Leverantörerna ska erbjuda helhetslösning (komponenterna meddelandeklient, meddelandetjänst och accesspunkt) för SDK, men det finns möjlighet att bara efterfråga delar av dessa i den specifika upphandlingen. Den tekniska lösningen kan upphandlas antingen som produkt eller som molntjänst (SaaS).
Det är även möjligt att efterfråga andra kompletterande lösningar för SDK i er upphandling, så som säker meddelandehantering individ till individ (”säker e-post”) och/eller säkra videomöten m.m. Det går även att efterfråga andra tjänster från leverantören; så som utbildning, stöd vid anslutning och införande, samt drift, support och underhåll m.m.
Övrig information
SDK tillhandahålls av Digg (Myndigheten för digital förvaltning).
För mer information, besök Diggs hemsida för Säker digital kommunikation:
Nyttor
Enkelhet
Genom att upphandla via DISet ges tillgång till en stor mängd stödmaterial och mallar i syfte att underlätta din anskaffning. Det finns även individuellt stöd att tillgå som kan ge svar på frågor och lotsa dig framåt.
Effektivisering
Genom att upphandla via DISet får du tillgång till redan kvalificerade leverantörer inom säker digital kommunikation och sparar även administrativ tid.
Innovation
Säker digital kommunikation (SDK) är ett område under utveckling. Genom DISet kan nya leverantörer som erbjuder tjänster för SDK successivt ansluta sig.
Digitalisering
Genom att använda DISet för SDK kan er organisation enklare anskaffa en teknisk lösning för SDK, och därigenom ersätta analoga metoder som fax, telefon och brev med ett säkert digitalt kommunikationssätt.
Stöd vid upphandling
Inköpscentralen har valt att inte publicera något upphandlingsstöd publikt på hemsidan, eftersom vi är i en fortlöpande process att justera/förbättra dessa. Detta utifrån målsättningen att effektivisera upphandlingsprocessen både för dig som kund och för de kvalificerade leverantörerna. Om ni som upphandlande myndighet väljer att genomföra upphandlingen via Säker digital kommunikation DIS kommer ni få ta del av följande dokument som stöd i upphandlingen:
- Vägledning för genomförande av specifik upphandling
- Mall för Anbudsinbjudan
- Mall för Kravspecifikation
- Mall för Kontrakt
- Allmänna kontraktsvillkor
- Villkor för IT-projekt
- Villkor för Molntjänst
- Villkor för Programvara för lokal installation
- Servicenivåavtal (SLA) – Molntjänst
- Servicenivåavtal (SLA) – Programvara för lokal installation
- Vägledning priser och utvärdering
- Exempel Prisbilaga
- Kravkatalog
Förutom dokumenten kommer vi bistå med stöd och hjälp genom upphandlingsprocessen i form av ett inledande uppstartsmöte, och därefter avstämningar utifrån det enskilda behovet hos den upphandlande myndigheten.
För mer information, samt för att boka ett uppstartsmöte, maila dis@adda.se
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.