Bevakning och larmtjänster 2019
Är du eller din organisation i behov av trygghet och säkerhet? Då ska ni titta hit. I en komplex bransch vill vi göra det både enkelt och värdeskapande att avropa från detta avtal.
Är du eller din organisation i behov av trygghet och säkerhet? Då ska ni titta hit. I en komplex bransch vill vi göra det både enkelt och värdeskapande att avropa från detta avtal.
Ramavtalet erbjuder en stor flexibilitet. Det erbjuder också ett brett utbud av leverantörer och långtgående kravställning vad gäller tjänsterna som ingår och de arbetsrättsliga villkoren.
Ni kan använda rapporteringssystem och kundportal för att få god överblick och enkelt kunna följa upp uppdragen. Ni kan också få stöd med kartläggning för att kunna arbeta strategiskt med förebyggande insatser. En annan fördel är att det är enkelt att kostnadsberäkna eftersom priserna i ramavtalet utgör takpriser i avropet.
Ramavtalet omfattar tre tjänsteområden:
Brett utbud av auktoriserade leverantörer på marknaden som täcker hela landet. Stor flexibilitet vad gäller de heltäckande tjänsterna inom varje tjänsteområde, vilket leder till färre kompletterande inköp för att täcka ert behov. Enkelt att kostnadsberäkna eftersom priserna i ramavtalet utgör takpriser i avropet. Bra stöddokumentation som tydligt förklarar hur du på bästa sätt gör avrop/beställningar.
Samtliga leverantörer följer arbetsrättsliga villkor i enlighet med gällande kollektivavtal, detta är något som vi följer upp under avtalets gång för att ni ska känna er trygga med att leverantörerna på avtalet är bra arbetsgivare. Leverantörerna har ett strukturerat miljöarbete som kontrolleras vid uppföljning under avtalsperioden.
Att kunna konkurrensutsätta leverantörerna när man ska beställa möjliggör att ni vid varje beställningstillfälle får det bästa totalpriset. Leverantörerna får inte lämna priser som överstiger de takpriser som finns i avtalet, dessa priser är konkurrenskraftiga men möjlighet finns att få ännu bättre priser vid avropstillfället.
Förebyggande brottsåtgärder är av stor vikt för ett tryggt samhälle, leverantörerna hjälper till med stöd och kartläggning för att ni ska kunna arbeta strategiskt med förebyggande insatser för ett tryggare samhälle.
Direktkommunikation mellan larmcentraler är viktigt, speciellt om ni har olika leverantörer inom bevakning och larmcentral. Detta kan man säkerställa och vikta högt när man konkurrensutsätter sin beställning. Möjlighet att använda rapporteringssystem och kundportal som ger en god överblick och möjliggör enkel uppföljning av uppdragen.
Avrop och beställning sker genom förnyad konkurrensutsättning. För mer information se avsnitt 3. Avrop i Avropsvägledningen.
För att avropa på ramavtalet bör ni först säkerställa att ni är avropsberättigade. Därefter rekommenderas ni att läsa Avropsvägledningen.
När ni sen formulerar ert avrop i den förnyade konkurrensutsättningen kan ni använda er av dokumenten Mall Avropsförfrågan, Mall Prisbilaga och Mall Kontrakt.
Efter att ni har fått in era avropssvar kan ni använda dokumentet Mall Prövning och utvärdering för prövning av inkomna avropssvar.
Alla dokument hittar du under Stöddokument.
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.