Postförmedlingstjänster 2022
Ramavtalet ska tillgodose era behov av hämtning och utdelning av postförsändelser och paket.
Ramavtalet ska tillgodose era behov av hämtning och utdelning av postförsändelser och paket.
2023-04-24
PostNord och Citymail höjer sina priser från och med 2023-05-02. Postnord enligt punkt 1.8 i ramavtalet för Postförmedlingstjänster 2022 och Prisändring på grund av ändrade omständigheter, och Prisändring på grund av betydande och varaktiga förändringar i volymer - gäller endast brevförsändelser. Citymail höjer sina priser enligt 1.8 i ramavtalet med stöd av beroende av en annan aktör på marknaden som i sin tur är bunden av prisregleringsbestämmelserna.
Vänligen se avtalet för exakt skrivning.
Ramavtalet ska underlätta för köp av tjänster inom postförmedling. Upphandling av postförmedlingstjänster är komplex och detta ramavtal är tänkt att avlasta och göra så att ni kan spara på era administrativa resurser.
Ramavtalet omfattar följande tjänsteområden:
För att läsa mer om respektive område, se avropsvägledningen under Stöddokument.
Ramavtalet ska underlätta er posthantering. Det ingår flera postrelaterade tjänster inom både brev, paket och samhällsinformation samt kringliggande tjänster. Det är enkelt för dig som beställare med en leverantör per tjänsteområde och geografiskt område.
Leverantörerna följer arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal. De jobbar också aktivt för att minska klimatpåverkan från postleveranserna.
Postförmedlingstjänster är ett komplext område att upphandla och detta ramavtal ska spara på er tid och administration.
I samarbete med leverantörer finns möjlighet att helt eller delvis digitalisera in- och utflödet av postala tjänster.
Under Stöddokument finns en bilaga som redovisar inom vilka tjänsteområden samt geografiska områden som avtal saknas. Har du behov av dessa tjänster och saknar avtal, vänligen se över era interna riktlinjer för direktupphandling.