
Viktig information till dig som använder ramavtalet
Det har kommit till vår kännedom att leverantören Procurator har skickat ut ett erbjudande till våra kunder om att förlänga ramavtalet senast den 14 april 2023. Det är inte möjligt att ingå någon sådan förlängning eftersom det är Adda Inköpscentral som är part i ramavtalet. Dessutom finns det i ramavtalet ingen begränsning om att ni ska agera senast den 14 april 2023 för att få ert behov tillgodosett efter den 31 maj 2023. Du som är kund har rätt att fram till och med den 31 maj 2023 göra avrop och teckna kontrakt som gäller även efter att ramavtalet har löpt ut.
Detta innebär i praktiken att beställningar av varor på ramavtalet ska göras innan den 31 maj 2023, men att leveranser kan ske efter den 31 maj 2023 under den tidsperiod som ni avtalar i kontrakt med leverantören. Viktigt att tänka på är alltså att beställningar görs innan den 31 maj 2023 för hela ert behov av varor under kontraktets löptid.
Om det kommande ramavtalet inte träder i kraft den 1 juni 2023 med anledning av den pågående överprövningsprocessen, finns även möjligheten att direktupphandla ert behov fram till dess att det nya ramavtalet börjar gälla. Läs mer på Upphandlingsmyndighetens webb om reglerna för direktupphandling när en upphandling blivit överprövad.