Yrkeskläder 2020 A Ytterkläder, arbetskläder, handskar, profilkläder
Yrkeskläder 2020 delområde A omfattar arbets- och skyddskläder till flertalet yrkesgrupper inom offentliga sektor, till exempel inom hantverks och serviceyrken.
Yrkeskläder 2020 delområde A omfattar arbets- och skyddskläder till flertalet yrkesgrupper inom offentliga sektor, till exempel inom hantverks och serviceyrken.
Från och med 1 juni 2023 är samtliga leverantörers priser på avtalet justerade med 1,4 procent. De justerade prislistorna hittar du i Tendsign under ”leverantörer” längre ner på sidan.
Delområde A omfattar hantverks- och arbetskläder, ytterkläder, varselkläder, arbetshandskar och profilkläder för exempelvis följande yrkesgrupper:
Exempel på produkter:
Hantverks- och servicebyxor, shorts/piratbyxor och hängselbyxor, västar, skaljackor, parkas, overaller, regnkläder, underställ, vinterfodrad byxa, skaljacka (funktion), fleecejacka, t-shirt och sweatshirt, arbets- och skyddshandskar och profilkläder såsom bälte, mössa, keps, t-shirt, piké, sweatshirt, hoodtröja, linne och skjorta.
Inom sortimentet finns produkter som är godkända skyddskläder enligt EN-standarder som till exempel 3 olika klasser av varselplagg, plagg utformade med flamm- och svetsskydd, motståndskraftiga plagg för regn/vind/kyla, handskar i kategori 1-3 med skydd för skärskador, kemikaliebarriär och svetsskydd.
För att minska klimat- och miljöbelastningen är det även möjligt att avropa reparationstjänster för att förlänga livslängden på redan inköpta plagg.
Med utprovningar från leverantörerna så ofta som två gånger per år, ett fast sortiment som till stor del består av miljömärkta produkter, ett stort övrigt sortiment och ytterligare produkter och beställningar främst genom e-handel eller webbutik, är detta ett avtal där ni enkelt kan erbjuda er personal stor variation av arbetskläder med hög hållbarhetsprofil och bra kvalitet.
Enkelt att avropa, sparar tid och arbetsinsats jämfört med andra alternativa inköpssätt. Vid avrop utgår ni från rangordningsföljden. Man kan frångå den vid speciella behov – unik produkt, miljömärkning, passform eller vid reparation. Utprovning minst 3 tillfällen per år, kostnadsfritt.
Miljömärkta produkter som fast sortiment. Hållbara leveranskedjor – mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och antikorruption. Tillgänglighet – plagg efter utprovning och utifrån användares behov. Minskat klimatavtryck – minska antalet ”små”- beställningar, minska klimatpåverkan från transporter, rapportera klimatavtryck av transporter, samordnad varudistribution och fasta leveransdagar. Cirkulär ekonomi - reparationstjänster, minska mängden plastavfall från förpackningar och emballage.
Avtalat sortiment täcker det flesta behoven hos många yrkeskategorier. Era kostnader för upphandlings- och förvaltningsprocessen minskar avsevärt.
Produktutvecklingen inom textilindustrin går i snabb takt mot mer tekniska lösningar samt forskning för mer miljö- och klimatvänliga material. Avtalet ger möjlighet till produktjusteringar fyra gånger per år, vilket möjliggör att ni alltid får det senaste erjudandet.
Erbjuder e-handel och kundunika webbutiker. Avtalsprislistan SFTI-standard och innehåller samtliga beställningsbara produkter.
Avrop sker genom rangordning, det vill säga i första hand hos leverantör som är rangordnad etta. Om leverantören avböjer, avstår eller på annat sätt inte kan tillmötesgå er avropsförfrågan kontaktar ni istället leverantör rangordnad tvåa o.s.v. Ni har också rätt att frångå rangordningen i följande fall:
I avropsvägledningen under Stöddokument finns en mer detaljerad beskrivning av avropsmodellen.
Främst sker beställningarna i era e-handelssystem eller i leverantörernas webbutik. Under Leverantörer hittar du avtalsprislistor och kontaktuppgifter för avrop. Avtalsprislistan är e-handelsförberedd och innehåller alla produkter inklusive gällande priser som får säljas på avtalet.
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.