Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Influensavaccin säsongen 2023-2024

Här finns information om vilka regioner som deltagit i den samordnade upphandlingen för säsongen. På sidan finns information om vaccinerna och villkor för säsongens leveranser. 

Kundstatus

Logga in på Mina sidor för att se om du kan använda avtalet
Logga in

Om ramavtalet

Kontrakten är giltiga till och med 2024-08-31.

Vaccinerna

För säsongen 2023-2024 har tre vacciner upphandlats.

  • Tetravalent influensavaccin [Avropsgrupp A] (Sanofi AB) - Vaxigrip Tetra Vnr. 527182 (10x1) utan nål, luer slip
  • Tetravalent influensavaccin [Avropsgrupp B] (BGP Products AB) – Influvac tetra Vnr. 070322 (10x1) utan nål, luer cone
  • Förstärkt influensavaccin (Seqirus UK Limited) - Fluad Tetra Vnr. 518768 (10x1) utan nål, luer lock

Regioner som tecknat kontrakt

För säsongen 2023-2024 har följande regioner tecknat kontrakt:

Tetravalent influensavaccin – avropsgrupp A

  • Region Blekinge
  • Region Gotland
  • Region Jämtland Härjedalen
  • Region Jönköpings län
  • Region Kalmar län
  • Region Kronoberg
  • Region Norrbotten
  • Region Skåne
  • Region Stockholm
  • Region Sörmland
  • Region Värmland
  • Region Västerbotten
  • Region Västernorrland
  • Region Örebro län
  • Region Östergötland

Tetravalent influensavaccin – avropsgrupp B

  • Region Halland
  • Västra Götalandsregionen

Förstärkt influensavaccin

  • Samtliga regioner

Vaccindoser och volymer

I upphandlingen har en uppskattad volym per upphandlande myndighet och vaccin angivits. Senast den 9 mars 2023 fastställdes slutliga volymer som varje region kan beställa under säsongen. Vaccin ska finnas tillgängligt för leverans under perioden från kampanjstart första veckan i november till och med mars.

För upphandlande myndigheter finns möjlighet att omfördela doser till en annan upphandlande myndighet som tecknat kontrakt för samma vaccintyp. Sådan omfördelning ska meddelas leverantören skriftligt.

Så avropar och beställer du

Beställ vaccin
Så gör du för att beställa vaccin.

Vad kostar det?

För vaccinerna finns ett upphandlat pris som inte är offentligt. Skicka ett mejl till inkopscentralen@adda.se för prisinformation. Skriv ”Prisfråga” som ämne och ange vilken verksamhet frågan kommer ifrån.

Hur beställer jag?

Beställning görs direkt från Oriola Sweden AB, order@oriola.com.

För att säkerställa att tillräckligt många vaccindoser finns tillgängliga i verksamheten vid kampanjstart ska leverantören kunna leverera minst 60 % av den fastställda volymen senast den 20 oktober. Det kräver att beställningar läggs i god tid och planeras tillsammans med leverantören.

Upphandlingsdokument och avtalsvillkor – dokument:

Leverantörer
Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna.

Tetravalent influensavaccin [Avropsgrupp A] (Sanofi AB) - Vaxigrip Tetra

Kontaktperson: Anna Froderberg

anna.froderberg@sanofi.com

+46 863 450 00

Order: Oriola

kundservice@oriola.com

+46 770 22 20 20

Tetravalent influensavaccin [Avropsgrupp B] (BGP Products AB) – Influvac Tetra

Kontaktperson: Razmus Söderblom

razmus.soderblom@viatris.com

+46 79 585 62 88

Order: Oriola

kundservice@oriola.com

+46 770 22 20 20

Förstärkt influensavaccin (Seqirus UK Limited) - Fluad Tetra

Kontaktperson: Eva Merce Maldonado

eva.merce-maldonado@seqirus.com

+61 429 638 093

Order: Oriola

kundservice@oriola.com

+46 770 22 20 20

Rapportera avvikelser
Så rapporterar du avvikelser gällande leveranser.

Uppkommer det avvikelser gällande leverantörens leveranser på avtalet, som exempelvis:

  • reklamationer
  • uteblivna leveranser
  • felaktiga fakturor etc

Vår ramavtalsförvaltning hjälper till med leverantörskontakter och åtgärder. Rapportera avvikelser via: webbformuläret för avvikelserapportering så stöttar vi er.

Frågor om DIS:et?

Kontakta oss så hjälper vi dig!

08 525 029 96

Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland

Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.

Prenumerera på Avtalsnytt