Inkasso- och påminnelsetjänster 2019 fastighet_bostad och energi_VA.pdf (141 kB, nytt fönster) |
All information om ramavtalet samlat i ett avtalskort.Här får du snabbt och överskådligt information om ramavtalet |
Om ramavtalet
Ramavtalet avser ett heltäckande utbud av tjänster inom inkasso- och påminnelsehantering inom bostad/fastighet samt Energi/VA. Syftet med ramavtalet är att uppnå hög lyckandegrad samtidigt som gäldenärerna ges rätt förutsättningar för att bli skuldfria i ett tidigt skede av indrivningen.
Ramavtalet omfattar två stycken delområden:
- Delområde 2: Bostad och fastighet
Startdatum 2020-02-08 - Delområde 3: Energi och VA
Startdatum 2020-02-08
Ramavtalet omfattar ett heltäckande utbud av tjänster inom inkasso- och påminnelsehantering. Ramavtalet möjliggör anpassning till kundens specifika riktlinjer och rutiner inom påminnelse- och kravhantering. Kunden kan i sitt avrop välja vilka delar av omfattningen som ska ingå.
Ramavtalet omfattar:
- Påminnelsetjänster
- Inkassotjänster
- Delgivningstjänster
- Tillvalstjänster – proaktiva varningsbrev, sms-uppmaning och telefonsamtal
- Tjänster vid rättsliga åtgärder
- Juridiska tjänster
- Efterbevakning
- Utlandsinkasso
- Övriga tjänster – dementi, dödsbobevakning, skuldsanering, konkurshantering
- Tilläggstjänster hyror avser anbudsområde 2
- Tilläggstjänster Energi/VA avser anbudsområde 3
Ramavtalet:
- ar en affärsmodell som möjliggör effektiv och proaktiv hantering i indrivningens alla faser.
- motverkar överskuldsättning/onödiga kostnader för gäldenärerna
- har en heltäckande och tydlig prislista för kunden
- erbjuder nya tjänster/funktioner som bedöms skapa mervärde för kunden och för gäldenärerna.
- tillvaratar möjligheterna med digitalisering inom området
- omfattar fordringsspecifika tjänster inom bostad/fastighet (delområde 2) och energi/VA (delområde 3)
- möjliggör kontinuerlig uppföljning av KPI:er, statistik och servicenivåer.
Så avropar och beställer du
Avrop sker genom att kontrakt tecknas med antagen leverantör. Innan kontrakt tecknas bör Kunden och Leverantören ta fram en rutinbeskrivning som är anpassad efter kundens behov och krav.
Stöd för avrop
Se avropsvägledningens checklista inför tecknande av kontrakt.