Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

15 september 2021 Social omsorg | Juridik | Upphandling | Ramavtal

Fyra snabba frågor om Konsulentstödd familjehemsvård

I dag är ramavtalet Konsulentstödd familjehemsvård 2019 klart för avrop. Vi passade på att prata lite med avtalsansvarig Jenny Åberg och upphandlaren Marta Ivis på Inköpscentralen om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.

news-icon

Hur har upphandlingen gått?

- Den har gått bra, men det har varit ett stort arbete att utvärdera 190 anbud, säger Marta. Vi fick även en överprövning som gjorde att avtalstecknandet drog ut på tiden, men genom vårt teamarbete i kategorin hann vi ändå klart till planerad avtalsstart.

Vad är bra med det nya ramavtalet?

- Vi har lyckats fånga in både stora och små utförare som är fördelade över hela landet. Vi har även tagit in relevant information från utförarna i upphandlingen för att på så sätt underlätta processen för kommunerna att hitta rätt utförare. Det framgår tydligt vad som ingår och till vilket pris. Vi har relevanta tilläggstjänster som kan läggas till och tas bort under placeringens gång, detta för att motverka att kommunerna inte betalar för mer stöd än vad som behövs, berättar Jenny och fortsätter:

- I det tidigare ramavtalet ansvarade kommunerna själva för uppföljningen av utförarna. I det nya ramavtalet utökar vi på Inköpscentralen vårt ansvar och kommer att följa upp utförarna i en högre utsträckning. Vårt arbete med uppföljning kommer kommunerna löpande kunna ta del av genom Urvalsdatabasen.

Vilken är den största nyttan för kunden?

- Vi tror att den största nyttan för kunden är vi har förenklat processen i att hitta rätt utförare genom vår nya Urvalsdatabas. I Urvalsdatabasen kan kommunerna söka efter de utförare som matchar behov och önskemål, men också få tillgång till mallar, avtalsvillkor och löpande nyheter och information om ramavtalen. Urvalsdatabasen kommer också underlätta vår kommunikation med de som använder ramavtalet. Det kommer också vara möjligt för socialtjänsten att på ett enkelt sätt rapportera in eventuella brister hos en utförare till oss på inköpscentralen, säger Marta.

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

- Vi är nöjda med att öppnat upp ramavtalet för alla kommuner i Sverige som har behov av att använda det. Vi är även väldigt nöjda med vårt samarbete med socialtjänster runt om i landet som tagit sig tid att vara en del i vårt förstudiearbete. Vi hoppas att de arbetet speglas i ramavtalet och därigenom tillgodoser våra kunders behov på bästa sätt, avslutar Jenny.

Läs mer om ramavtalet Konsulentstödd familjehemsvård 2019 här.

Kommentarer (0)
Skriv en kommentar

Vill du läsa mer om ramavtalet Konsulentstödd familjehemsvård 2019? Här kan du ta del av ytterligare information, stödmaterial med mera.