Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

7 maj 2021 Samhällsbyggnad | Upphandling

Skara skalar upp - handlar solceller för framtiden

Intresset för solceller fortsätter att öka. Det märks tydligt på antalet kunder och leverantörer som anslutit sig till Adda Inköpscentrals dynamiska inköpssystem (DIS) för solcellslösningar. En av dessa är Skara kommun, som nyligen avslutat sin andra upphandling för en anläggning som ska stå klar i sommar.

news-icon

Redan i fjol färdigställdes den första solcellsanläggningen i Götene, som är grannkommun till Skara. De två kommunerna delar teknisk förvaltning och därför kan projekt beröra bägge orter.

Anläggningen i Götene kom till i samband med att kommunen skulle ordna solavskärmning för en skolmatsal där det var problem med övertemperaturer inomhus, berättar Fredrik Hedman, energi- och VVS-ingenjör som varit en av de drivande aktörerna.

– Utgångspunkten var från början att bygga en relativt liten anläggning för detta ändamål, men när det upptäcktes att skolkökets intilliggande tak också utgjorde en lämplig placering, fick det bli en större anläggning, säger Fredrik.

Varför valde ni att ansluta er till Inköpscentralens DIS?

– Faktum är att innan vi kände till möjligheten hade vi gjort en del egna upphandlingar. Men i takt med att politikerna i allt snabbare takt ville öka antalet solcellsanläggningar i det kommunala fastighetsbeståndet, insåg vi att systemet var ett bra alternativ, säger Fredrik.

Kollegan Joakim Sjögren, elansvarig på kommunen, fortsätter:

– Eftersom mycket redan var genomtänkt blev det en enklare process för oss som beställare. Genom att ansluta oss till ett dynamiskt inköpssystem är vi inte heller låsta vid ett ramavtal utan kan utnyttja förnyad konkurrensutsättning på bred front vid varje ny upphandling, säger han.


Joakim Sjögren tillsammans med Robert Fredriksson från entreprenören Idola
framför Prästgårdsskolan i Götene. Foto: Idola

soltak skara.jpg
Solceller på Prästgårdsskolans tak. Foto: Idola

Ett flexibelt system som passar många

Det ökade intresset för solenergi går i linje med Sveriges långsiktiga mål om att all energiproduktion ska vara förnybar år 2040, vilket är om knappt tjugo år. Sedan starten förra året har tio kommuner och bolag valt att upphandla solcellsanläggningar genom Solcellslösningar 2019, som är namnet på det dynamiska inköpssystemet.

– Det är jättekul att så många vill ta hjälp av oss när de installerar solceller. Fördelarna är till exempel att kunden får stöd genom hela upphandlingsprocessen och kan luta sig mot tydliga mallar. Det är samtidigt enkelt att anpassa upphandlingen till olika behov. Man kan säga att det är maximal kundanpassning som erbjuds, menar Pernilla Jönsson som genomfört upphandlingen för Adda Inköpscentral.

Hur kan behoven skilja sig åt?

– Först och främst efterfrågas olika typer av anläggningar. Vissa kunder önskar en liten anläggning på kommunhusets tak medan andra vill göra större satsningar med solceller på flera tak- eller väggytor. Det finns också de som önskar bygga solcellsparker på mark. Vårt DIS fungerar för alla dessa behov, konstaterar Pernilla och lägger till att det är skillnad på hur långt gången processen att anskaffa solceller är:

– Den ena kunden kan ha genomfört en projektering och vill då använda egna ramhandlingar, medan nästa kund väljer att påbörja arbetet med hjälp av den enkla förstudiemall som tagits fram, säger hon.

Vilka andra fördelar kan kunden dra nytta av?

– Att ha en personlig kontakt under hela upphandlingsprocessen och ett bollplank i vissa frågor tror jag kan vara ett viktigt mervärde. Det stöd som sker genom att vi genomför revisioner av exempelvis sociala krav är också ett stort plus. Den typen av revisioner kan vara svåra att genomföra som enskild beställare, säger Pernilla.

Just möjligheten till kontakt med Inköpscentralen är något som både Fredrik och Joakim i Skara lyfter fram som extra viktigt.

– Kontakten med Addas handläggare har fungerat utmärkt. Vi upplever att ett stort arbete har lagts ned på att göra en genomtänkt förfrågan och en smidig upphandlingsprocess som vi har kunnat dra nytta av. Som det är nu har vi en återkommande budget för solcellsanläggningar och det fungerar bra som ingångsvärde i detta system, berättar Fredrik.

Har ni stött på några hinder?

– Då vi var rätt tidigt ute med första anläggningen var det en viss väntan på att det skulle komma in tillräckligt många kvalificerade anbudsgivare i systemet för att vi skulle vilja dra igång. Nu är det inte längre ett problem, berättar Joakim.

– Däremot kan det kanske ses som en kompromiss att de minsta aktörerna på installationssidan har vissa trösklar för att komma med, menar Fredrik, men konstaterar samtidigt att det varit till fördel för kommunen att företrädelsevis erfarna entreprenörer blivit aktuella.

Kan ni rekommendera DIS:et till andra?

– Absolut, om förutsättningarna liknar våra så kan vi rekommendera denna modell! Framförallt för den som planerar att göra flera projekt så bedömer vi ”startsträckan” som extra väl investerad tid.

Kommentarer (0)
Skriv en kommentar
Informationstillfälle

Välkommen att delta vid Inköpscentralens webbinarium om upphandling av solceller den 18 maj.

Vill du veta mer om Solcellslösningar 2019?

Läs mer på webbsidan där du också kan se en film om vad ett DIS innebär samt alla steg för hur du går tillväga.