22 mars 2022 Upphandling | Hållbarhet | Krönika

Vi måste våga stanna i Ukraina

Både hos Adda och våra leverantörer har diskussionerna som följt på kriget främst handlat om försörjning, inklusive alternativa lösningar för det fall att produkter eller komponenter tillverkas i Ukraina. Men om vi på riktigt ska stödja Ukraina ska vi fortsätta affärsrelationerna så länge det går.

containrar i en hamn

I Ukraina har premiärminister Denys Sjmyhal nyligen poängterat vikten av att återuppta produktionen och uppmanat alla som kan och har ett jobb att arbeta. Staten har också sjösatt ett program för att flytta produktion från de östra till de västra delarna av landet, i syfte att bevara produktions- och arbetskraftspotentialen i landet. Samtidigt har staten sänkt bolagsskatten till 2 % för företag med en omsättning på upp till 3 miljarder kronor och tagit bort redovisningskraven.

I Sverige har många kommuner höjt den ukrainska flaggan bredvid den svenska och på flera håll har man redan börjat att ta emot de människor som flyr från kriget. Men offentlig sektors köpkraft tycks ha glömts bort i solidariteten. För om Ukraina kämpar så hårt med att hålla igång näringslivet så borde våra leverantörer – och i förlängningen svensk offentlig sektor – stötta i det arbetet.

Vad kan offentlig sektors leverantörer göra?

Addas villkor om hållbara leveranskedjor bygger på FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. Ett företags eventuella beslut att avsluta en affärsrelation bör enligt dessa ses som en sista utväg. Här är några punkter för vägledning till offentlig sektors leverantörer:

- Identifiera och bedöm negativ påverkan på egna anställda, anställda hos leverantörer samt civilbefolkningen. Utgå från FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och ta hänsyn till negativ påverkan som går långt utöver omständigheterna i tillverkningen. Inte minst artikel 3: Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet.

- Håll kontakt med anställda, leverantörer och civilsamhällesorganisationer, för att hålla igång affärsrelationerna och fråga om deras behov. Var i Ukraina befinner sig era affärspartner? Är de del av statens program? Går det att förlänga leveranstiden? Kan ni hjälpa till med omplacering av anställda? Kan ni fortsätta att betala ut löner eller betala leverantörer i förtid?

- Beakta säkerheten för personer på plats. Vissa åtgärder, som publika uttalanden, kan innebära en risk för anställda.

- Använd ert inflytande för att via branschorganisationer, affärspartner och andra aktörer påverka andra att agera på liknande sätt.

- Om ni ändå kommer till slutsatsen att ni måste avsluta en affärsrelation med en leverantör, säkerställ då att ni har bedömt och hanterat potentiell negativ påverkan av att avsluta relationen, att ni följer nationella lagar, internationella arbetsnormer och kollektivavtal, att ni förklarar beslutet för ledning och fackföreningar och att ni ger dem framförhållning.

Som huvudprincip måste vi dock våga stanna i Ukraina, för när kriget upphör kommer Västeuropas affärsrelationer med Ukraina att vara avgörande för återuppbyggnaden. Det kan innebära att offentlig sektor ibland behöver acceptera ofullständiga leveranser och längre leveranstider.

Skribent: Kristin Tallbo, Hållbarhetsstrateg Adda

Tipsa en vän