Under rubrik 6.2 står det att leverantörerna ska tillhandahålla webbutik - menar ni Punchout?
Nej, här menas en ”vanlig” webbutik på nätet som är anpassad efter ramavtalsvillkoren.
Hur ska vi tänka om vi inte vill lägga upp alla sju leverantörer i e-handeln? Finns det en lista över vilka leverantörer som har lägst totalpris inom respektive delområde?
Eftersom ”lägst totalpris” kommer variera beroende på varje myndighets behov så finns det ingen sådan lista.
Ett tänkbart tillvägagångssätt för att ansluta leverantörer till e-handel skulle kunna vara:
- Skicka en förfrågan till samtliga leverantörer i delområdet om de vill synas i ert e-handelssystem. Ange att de i så fall ska återkomma med en prislista i excel, en ordermail och eventuella andra krav ni har. Specificera att prislistan ska innehålla och ha en märkning för kontraktsartikel på varukorgssortimentet men att leverantören också är tillåten att lämna övrigt sortiment. Detta kommer underlätta för beställarna att hitta varukorgssortimentet samtidigt som det inte hindrar dem från att köpa från övrigt sortiment.
- Lägg upp de leverantörer som återkommer med korrekta uppgifter i systemet.
- Kontrollera att priserna i prislistan matchar priserna i ramavtalet. Priserna behöver också uppdateras över tid. Säkerställ rutiner för detta med leverantörerna.
- Aktivera avtalet i systemet och låt verksamheten lägga order. Order skickas i det här exemplet till leverantörens ordermail och bekräftelse kommer till beställarens e-postadress.
- Säkerställ att leverantörerna fakturera korrekt ordernummer på fakturorna så att detta matchar med ordernumret i e-handelssystemet.
Notera att detta är ett exempel på hur ni skulle kunna e-handla på ramavtalet utifrån förutsättningarna. Det är förstås också ok för varje myndighet att ha egna lösningar som omfattar Peppol-meddelande eller olika punchoutlösningar. Det viktiga är att den lösning ni väljer säkerställer att avropen kan genomföras i enlighet med villkoren i ramavtalet.
Det är inget krav att samtliga leverantörer i ett ramavtal med särskild fördelningsnyckel behöver läggas upp i en e-handelslösning, men för att säkerställa likabehandlingsprincipen bör samtliga leverantörer få frågan och om de accepterar och följer villkoren också bli upplagda tillsammans med övriga leverantörer.
Kräver avtalet att vi lägger upp alla leverantörer inom alla områden för att tillgodose likabehandlingsprincipen?
Det skulle kunna finnas situationer hos enskilda myndigheter som innebär att samtliga leverantörer inte behöver läggas upp (om det till exempel är helt otänkbart att avrop kommer kunna göras från en leverantör beroende på objektiva omständigheter), men för att säkerställa likabehandlingsprincipen så bör samtliga leverantörer ges möjlighet att läggas upp i e-handel om man väljer att tillämpa e-handel.
Kan leverantörerna hävda icke likabehandling om vi ansluter de olika leverantörerna till sitt inköpssystem på olika sätt?
Nej, e-handelslösningen behöver inte se ut på samma sätt för alla leverantörer, men det är viktigt att beställarna ges möjlighet att avropa enligt villkoren i ramavtalet – det vill säga, att på ett enkelt sätt kunna jämföra leverantörernas sortiment med varandra.