Ramavtalet gäller under fyra år. När ramavtalet löpt i 18 månader har Inköpscentralen rätt att säga upp ramavtalet med sex månaders uppsägningstid. Inköpscentralens målsättning är att avtalen ska löpa hela avtalsperioden och eventuella förändringar kommuniceras i så god tid som möjligt.
Om ramavtalet
Ramavtalet ska förenkla och ge ett komplett stöd för beställare inom området storköksutrustning. Tillsammans med ramavtalet Storköksutrustning och Storköksutrustning konsulter (Stockholms län) ges ett komplett stöd inom området.
Detta ramavtal gäller enbart för Stockholms län.
Ramavtalet omfattar
Avtalet omfattar två områden: projektörer och besiktningsman. Målsättningen är att dessa ska tillgodose era behov av stöd gällande frågor om teknik i och vid utformning och besiktning av storkök.
Exempel på uppdrag för respektive område:
Projektörer:
- förstudie
- projektering och planering av storkök
- stöd gällande tillståndsansökningar
- beräkning av totalkostnader, inklusive energi- och underhållskostnader (LCC-kalkyler)
- energibesparingsprojekt
- översyn av struktur för energieffektivt bruk av zoner (kalla och varma)
- inventering av utrustning
- framtagande av kravspecifikationer
- behovsanalyser
- granskning av underlag och anbud
- vara sakkunnigt stöd till beställare
- flödesanalyser
- upprätta entreprenadkalkyler
- ekonomiska och miljömässiga konsekvensanalyser
- riskanalyser
- utbildning i hygien
- utbildning gällande energieffektiv användning
- behovsstyrning av utrustning och belysning
Besiktningsmän:
- besiktning av storkök
- slut- och garantibesiktning av kök och utrustning
- vara sakkunnigt stöd till beställare
- värdering av utrustning
- inventering av utrustning
Så avropar och beställer du
Avrop sker enligt rangordning per län. En detaljerad guide finns under rubriken "Avropa och beställ steg för steg" längre ner på sidan.
Kontrakt med stöd av detta ramavtal tilldelas senast sista dag för ramavtalets giltighetstid.
Stöd för avrop
Under fliken Stöddokument finns följande dokument och bilagor som stöd vid avrop:
Avropsvägledning
Bilaga 1 – Administrativa föreskrifter
Bilaga 2 – Sammanställning av prioriteringsordning för konsulter per geografiskt område
Bilaga 3 – Mall uppdragsbeskrivning
Bilaga 4 – Mall kontrakt
Bilaga 5 – Mall avropssvar