Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Webbutbildningar

Offentlig upphandling grundutbildning - för verksamhets- och enhetschefer, projektledare och strateger

Använd upphandling som ett verktyg för att nå verksamhetens mål

Nivå
Grundkurs
Pris
4000 kr ex. moms
e-Learning

Webbaserat

Lediga platser:
Obegränsat

För att kunna leverera välfärd av hög kvalitet med framtidens begränsande resurser behöver offentlig upphandling vara en strategisk fråga – för hela organisationen. Den här utbildningen är för dig som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med Lagen om offentlig upphandling (LOU), oavsett om du är politiker, chef, strateg eller upphandlare.

Om utbildningen

Behoven inom välfärden blir allt mer komplexa. Därför behöver du som upphandlar samverka med verksamheten för att förstå behoven, ha en dialog med leverantörer för att förstå möjliga lösningar, och dessutom ha bra koll på regelverket för att veta hur ni ska anpassa upphandlingen efter de behov som finns. För att möta utmaningen behövs både upphandlare med kompetens, men också att verksamheten lyfter inköpsfrågan till en strategisk nivå. Upphandling är en fråga för flera inom organisationen, inte bara inköp- och upphandlingsavdelningarna. 

Den här passar dig som är…

till exempel verksamhets- eller enhetschef, verksamhetsutvecklare, strateg eller projektledare i offentlig sektor. Modul 1 är en bra grund för dig att genomföra, och sedan komplettera med modul 2.


Innehåll, tidsåtgång och utbildningsmål

Modul 1

I den första modulen får du veta hur du kan uppnå verksamhetens mål genom att fatta strategiska inköpsbeslut på alla nivåer i organisationen. Utbildningen visar på vikten av att samverka tvärfunktionellt mellan kärnverksamhet, inköp och ledning. Du får också lära dig mer om vilka fyra strategier inom försörjningsprocessen som samspelar för att verksamheten ska kunna nå upp till de övergripande målen. 

Efter att du har genomfört den här modulen ska du som deltagare ha kunskap om:

Nyttan med att arbeta strategiskt med sin försörjning.

Hur försörjningsprocessens fyra strategier samspelar för att uppnå övergripande verksamhetsmål.

Kopplingen mellan strategisk försörjning, verksamhetens mål och att använda resurser effektivt.


Modul 2

I den andra modulen får du veta hur du kan arbeta enligt de grundläggande rättsprinciperna för upphandling och på så sätt skapa affärsmässiga upphandlingar. Offentlig upphandling kan användas som ett strategiskt verktyg i vardagen för att få rätt resurser, varor och tjänster på plats i verksamheten.

Efter att du har genomfört den här modulen ska du som deltagare ha kunskap om:

Hur du kan använda upphandlingsregelverket som ett strategiskt verktyg för att uppnå verksamhetens mål.

Upphandlingslagstiftningens syfte, grundläggande principer och möjligheter.

Utbildningen innehåller praktiska exempel och erfarenheter från regional och kommunal verksamhet, övningsuppgifter, korta filmer, definitioner och begrepp. Varje modul tar ca 30 minuter att gå igenom, men för att verkligen ta till dig materialet rekommenderar vi att avsätta minst 2 timmar. Du kommer att få tillgång till utbildningen i 365 dagar, så du kan gå igenom utbildningen när det passar dig, en del i taget för att sedan fortsätta eller komma tillbaka och repetera. 

Flera utbildningsmoduler, beroende på din roll 

Upphandling är en fråga för hela organisationen och ett viktigt verktyg för att nå verksamhetens mål. Därför består den här utbildningen av tre olika moduler, beroende på vilken roll du har i organisationen. Alla moduler bygger på samma material, men är olika omfattande beroende på vilken kunskapsnivå rollen kräver.

• För politiker, direktörer och förvaltningschefer: modul 1

• För verksamhets- och enhetschefer, projektledare, strateger och verksamhetsutvecklare: modul 1-2

• För upphandlare och inköpare: modul 1-3 (modul 3 kommer i juni)



Tommy Eriksson

Tommy Eriksson

Rådgivare
Adda Kompetens
08-709 59 81
070-527 59 81

Vill du få en uppfattning om vad utbildningen innehåller innan du bokar din plats? Testa delar av utbildningen helt kostnadsfritt.

Gå flera för lägre avgift

Olika organisationer har olika behov. Därför erbjuder vi tre olika avgiftsmodeller för våra digitala utbildningar: organisationslicens, volymrabatt och enstaka utbildning. 

Avgiftsmodeller för Offentlig upphandling grundutbildning

Om du vill boka en enstaka utbildning för en person klickar du på den röda knappen längst upp på kurssidan.

SKR:s nio strategier

Våra erbjudanden kopplar an till SKR:s nio strategier för att möta kompetensutmaningen i kommuner och regioner. De här erbjudandena kan bidra till flera av dem, till exempel:

💡 Stöd medarbetares utveckling

💡 Stärk ledarskapet

💡 Använd kompetensen rätt

💡 Sök nya samarbeten

Läs mer om de nio strategierna

Har du frågor om utbildningen?

Kontakta oss via e-post och ange vad du vill ha hjälp med så återkommer vi så fort vi kan!

Tel:
08 709 59 00 (vxl)
Skicka e-post