Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Offentlig upphandling - för upphandlare

Behoven inom välfärden blir allt mer komplexa. Därför behöver du som upphandlare samverka med verksamheten för att förstå behoven, ha en dialog med leverantörer för att förstå möjliga lösningar, och dessutom ha bra koll på regelverket för att veta hur ni ska anpassa upphandlingen efter de behov som finns. I den här utbildningen får du verktyg för hur du och verksamheterna kan arbeta strategiskt med inköp samt hur du arbetar affärsmässigt med varje enskild upphandling för att uppfylla verksamhetens mål.

Bakrundsbild för sidhuvud
För vem?
För dig som är upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor. Du rekommenderas att genomföra samtliga tre moduler.
Pris
4000 kr (SKR-medlem) 4800 kr (övriga)

Priserna är exklusive moms. 

Utbildningen kan även köpas till lägre pris genom en organisationlicens eller med volymrabatt, se nedan.

Praktisk info
Webbutbildning
Grundkurs
1 halvdag. Studera i egen takt.
Distans
Boka för en deltagare
Webbaserat
Enstaka licens
Gå flera till lägre pris
Organisationslicens eller volymrabatt

Om utbildningen

Upphandling är en fråga för hela organisationen, inte bara inköp- och upphandlingsavdelningarna. Därför har vi tagit fram den här utbildningen för dig som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med LOU (Lagen om offentlig upphandling). Hela utbildningen består av tre moduler, men den erbjuds i olika paket där du kan välja vad som passar dig bäst, utifrån roll, ansvar och intresse.

Modul 1-3 – hela utbildningen

Du som köper den här paketeringen får tillgång till utbildningens alla tre moduler. Utbildningen ger en god grund för dig som arbetar som upphandlare och inköpare inom offentlig sektor, och som vill få en heltäckande förståelse för den strategiska, rättsliga och praktiska sidan av offentlig upphandling samt hur ni kan utveckla ert sätt att jobba med upphandlingar.

Modul 1 - fatta strategiska inköpsbeslut

I den första modulen får du veta hur du kan uppnå verksamhetens mål genom att fatta strategiska inköpsbeslut på alla nivåer i organisationen. Utbildningen visar på vikten av att samverka tvärfunktionellt mellan kärnverksamhet, inköp och ledning. Du får också lära dig mer om vilka fyra strategier inom försörjningsprocessen som samspelar för att verksamheten ska kunna nå upp till de övergripande målen. 

Efter att du har genomfört den här modulen ska ha kunskap om:

  • Nyttan med att arbeta strategiskt med sin försörjning.
  • Hur försörjningsprocessens fyra strategier samspelar för att uppnå övergripande verksamhetsmål.
  • Kopplingen mellan strategisk försörjning, verksamhetens mål och att använda resurser effektivt.

Modul 2 - Skapa affärsmässiga upphandlingar

I den andra modulen får du veta hur du kan arbeta enligt de grundläggande rättsprinciperna för upphandling och på så sätt skapa affärsmässiga upphandlingar. Offentlig upphandling kan användas som ett strategiskt verktyg i vardagen för att få rätt resurser, varor och tjänster på plats i verksamheten.

Efter att du har genomfört den här modulen ska du ha kunskap om:

  • Hur du kan använda upphandlingsregelverket som ett strategiskt verktyg för att uppnå verksamhetens mål.
  • Upphandlingslagstiftningens syfte, grundläggande principer och möjligheter.

Modul 3 - Arbeta strategiskt med inköp

I den tredje modulen får du som upphandlare lära dig varför det är viktigt att arbeta strategiskt med inköp samt hur du arbetar affärsmässigt med varje enskild upphandling för att uppfylla verksamhetens mål. Du får fördjupa dig inom fyra strategiskt viktiga steg i upphandlingsprocessen och dessutom dra lärdomar utifrån praktiska exempel.

Efter att du har genomfört den här modulen ska du ha kunskap om:

  • Varför det är viktigt att arbeta strategiskt med offentlig upphandling.
  • Metoder för hur du kan använda upphandlingsregelverket som ett strategiskt verktyg för att uppnå verksamhetens mål.
  • Fyra strategiskt viktiga steg i upphandlingsprocessen.

Upplägg

Utbildningen innehåller praktiska exempel och erfarenheter från regional och kommunal verksamhet, övningsuppgifter, korta filmer, definitioner och begrepp.

Modul 1 och 2 tar cirka 30 minuter att genomföra och modul 3 tar cirka 50 minuter, men för att verkligen ta till dig materialet rekommenderar vi att du avsätter en halvdag. 

Bra att veta

Vi rekommenderar att du först går igenom modul 1 och 2 innan du går modul 3, för att se till att du har tillräckliga förkunskaper.

Bokningsvillkor

Läs mer om våra bokningsvillkor.

Den här utbildningen kopplar an till SKR:s nio strategier för att möta kompetensutmaningen i kommuner och regioner. Läs mer om strategierna på SKR:s webbplats.

Det här är din guide för strategier, kravställning och utvärdering i offentlig upphandling. Boken ger dig inspiration, råd och idéer vid upphandling.

Bokomslag