Förmedling av e-litteratur 2023

Förmedling av e-litteratur 2023

Ramavtalet omfattar ett brett utbud av e-böcker och ljudböcker till bibliotekens egna system.

Avtalsperiod:

2024-04-15 - 2028-04-14

Kundstatus

Logga in på Mina sidor för att göra avropsanmälan på avtalet.
Logga in
Bild

Information till dig som ska avropa e-litteratur
Avtalet för e-litteratur är komplext, vill du ha hjälp med ditt avrop kontakta oss, vi hjälper dig gärna. 


Vi har beslutat att utföra en ny upphandling av Förmedling av e-litteratur. Tidplan för den nya upphandlingen kommer i höst. Nuvarande ramavtal löper på som vanligt och går att avropa från.

Om din organisation gör ett avrop, se över kontraktslängden så att det finns möjlighet att avsluta kontraktet om ni vill göra ett nytt avrop när det nya ramavtalet är i drift. 

Om ramavtalet

Ramavtalet omfattar ljudböcker och e-böcker i form av text som läses i digitala enheter, så som datorer, surfplattor, läsplattor och mobiltelefoner. Avtalet ska tillgodose ert behov av förmedling av e-litteratur samt installation, service och integration av förmedlingstjänsten. 

Vem kan avropa? 

Ramavtalet riktar sig till bibliotek i Sverige.  

Så avropar och beställer du

Avrop sker genom en förnyad konkurrensutsättning (FKU), det innebär att du skickar en förfrågan med en behovsbeskrivning till båda leverantörerna för att avgöra vilken av dem som passar behovet bäst. För att utföra en FKU kan du ta hjälp av de stöddokument som finns framtagna, bland annat en lista med de krav som kan ställas.

Under fliken Stöddokument hittar du Avropsvägledningen som beskriver ramavtalet i korthet. Utöver detta finns även stöddokument för att utföra en förnyad konkurrensutsättning samt en avropsmall att få hjälp av. 

 

Stöddokument

Här hittar du avropsvägledning, mallar och andra dokument som stöd vid avrop.

Leverantörer

Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna, uppföljningsresultat och genväg till Tendsign.

Är jag berättigad

Ta reda på om du kan använda avtalet

Nyttor

Enkelhet

Genom att använda stöddokument för avrop ska de göra avropen enklare och mer objektiva. Du som kund kan på så sätt känna dig trygg i att du gör rätt och får den leverantör som passar din verksamhets behov bäst.

Effektivisering

Ramavtalet har endast ett område vilket innebär att du i ett enda avrop får tillgång till ett utbud som ska täcka hela din verksamhets behov.

Digitalisering

Den leverantör som efter avropet blir tilldelad kontraktet för din verksamhet hjälper till med integrationen av förmedlingstjänsten till bibliotekssystemet.

Uppföljning

Vi genomför flera uppföljningar på våra ramavtal under avtalsperioden. Under Leverantörer nedan hittar du resultatet från uppföljningar av leverantörerna på ramavtalet. Vi publicerar resultatet löpande.

Hållbarhet och globala mål

Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.
Behöver du hjälp med dina avrop?

Har du frågor om ramavtalet eller hur du genomför ett avrop på bästa sätt?
Boka ett möte med oss!

Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland

Ramavtalet kontrollerat i april 2024.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.

Publicerad 2024-04-09 Uppdaterad 2025-05-05