Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Designsprint

Kan man lägga grunden för en helt ny tjänst eller automatisera en process på mindre än en vecka? Svaret är ja, det är både möjligt och kan vara väldigt roligt! På den här utbildningen får du testa på att genomföra en designsprint - en lekfull och effektiv metod för att komma vidare i sin tjänsteutveckling och lösa angelägna utmaningar på kort tid.

Bakrundsbild för sidhuvud
För vem?
Utbildningen passar exempelvis dig som är nyfiken på designsprint som metod, jobbar nära produktteam, jobbar med tjänsteutveckling, t.ex. tjänstedesigners, UX:are, verksamhetsutvecklare, projektledare. Inga förkunskaper krävs.
Pris
5 995 kr

Priset är exklusive moms och gäller pilotomgången av utbildningen (mars-april 2024).

För vem?
Lärarledd
Grundkurs
1,5 dag
Distans
Kommande
Vill du få information om kommande utbildningar?

Om utbildningen

En designsprint är en strukturerad process som kan användas för att hitta lösningar på specifika problem på kort tid. Processen, eller metoden, populariserades av Google Ventures och innebär vanligtvis att en tvärfunktionell grupp arbetar tillsammans med ett avgränsat problem under en kort period. En designsprint är särskilt effektiv när man snabbt behöver komma vidare i sin tjänsteutveckling. Ofta handlar det om att man vill utveckla digitala tjänster, men metoden kan även användas för andra typer av tjänster.

Det vanligaste är att man avsätter en arbetsvecka, men man kan också genomföra en sprint under till exempel en eller två dagar. Genom att samarbeta i en fokuserad miljö kan teamet snabbt gå från problemidentifiering till prototyper, tester och lösningar.

  • Målet med en designsprint är att snabbt generera lösningar, skapa prototyper och testa dem med användare för att få insikter och feedback på kort tid. På så sätt kan ni spara både tid och pengar som annars skulle lagts på långa utvecklingsprojekt.
  • Processen innefattar vanligtvis att definiera problemet, generera idéer, skapa en prototyp, genomföra användartester och dra slutsatser för att fatta beslut om nästa steg.
  • En viktig del av upplägget är även att det finns en person med i gruppen som har mandat att fatta beslut under processens gång, för att snabbt kunna komma vidare.

En designsprint kan vara en bra väg framåt när man: 

  • vill ta sig an frågor eller processer som är väl avgränsade och inte är för komplexa, som man har rådighet över,
  • vill undvika långa beslutsprocesser och snabbt hitta en väg framåt i utvecklingen av en tjänst,
  • vill utforska en fråga i ett första steg, t.ex. som en del av en förstudie,
  • vill ingjuta energi i ett team som arbetar med ett större projekt.

Testa en digital designsprint under en dag

På den här utbildningen får du testa på att genomföra en digital designsprint i praktiken under en intensiv heldag. Du som tidigare arbetat med till exempel tjänstedesign och Innovationsguidens material kommer att känna igen dig i vissa delar, men du kommer också introduceras till nya arbetssätt och metoder.

Mål

Efter utbildningen har du:

  • Praktisk erfarenhet av att genomföra en designsprint och tillhörande metoder så som storyboard, skissteknik och prototypskapande.
  • Förståelse för när det kan passa att genomföra en designsprint och vad det kan leda till.
  • Kännedom om metodens styrkor och vanliga fallgropar

Upplägg

Utbildningen hålls digitalt i Zoom. Designsprinten hålls under en heldag, med ett kortare pass före och ett efter.

Datum för nästa omgång: 

Dag 1: 26 mars kl.13.00-15.00  

Dag 2: 10 april kl. 09.00 - 17.00 

Dag 3: 11 april kl. 13.00-15.00

 

Dag 1: Introduktion | Två timmar

Vi går igenom vad en designsprint är och när det passar att använda sig av metoden. Vi går också igenom upplägget för dag 2 – vad som sker under sprinten, dina förväntningar och saker som är bra att tänka på.

Dag 2: Designsprint | Heldag 

Under heldagen kommer du att få genomföra en digital designsprint i praktiken, där du delas in i en mindre grupp och arbetar med ett fiktivt case ihop med andra kursdeltagare. Vi lär oss genom att göra, så förbered dig på en intensiv men rolig dag tillsammans!

Dag 3: Reflektion och frågor | Två timmar

Det avslutande tillfället ägnar vi åt frågor och reflektion - hur var det att genomföra en designsprint och hur kan du ta vidare dina lärdomar på hemmaplan?

Kursledare

Jenny Johansson.jpg
Jenny Johansson

Under mina drygt 25 år som konsult inom tjänstedesignområdet har jag haft fokus på behovsanalys, effekt- och nyttostyrning, och affärs- och verksamhetsutveckling. Något av det bästa jag vet är att stötta individer och team i utforskning och lösning av problem som är viktiga på riktigt.

Ett designmässigt arbetssätt är på samma gång lekfullt, strukturerat och effektivt, vilket enligt mig gör det till det mest människoanpassade sättet att ta sig an utmaningar på.

Läs mer om Jenny

Richard Berge Sundwall.jpg
Richard Berge Sundwall

Jag har jobbat med tjänstedesign i en kommun de senaste åtta åren, med allt från trafik-, trygghets- och digitaliseringsfrågor. För mig är lärandet det roligaste med tjänstedesign och det är otroligt givande att stötta andra och hjälpa dem att upptäcka styrkan i arbetssättet, och hur lustfyllt det är.

De aha-upplevelser man kan få av att möta användare, att förstå behoven och sen se mönster - det är så kul!

Läs mer om Richard

Bokningsvillkor

Se våra bokningsvillkor