Omfattning: 2 heldagar efter varandra, 09.00-16.30 (morgonkaffe serveras från kl.08.00)
Plats: Stockholm, Saturnus konferens, Hornsgatan 15.
Målgrupp: Anställda i offentlig sektor. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign.
Kostnad: 14 000 kronor exklusive moms. Morgonkaffe med smörgås, lunch och eftermiddagsfika ingår.
Se även vår
Grundutbildning i tjänstedesign (digital)För vem?
Vår grundkurs vänder sig till dig som är anställd i offentlig sektor och som vill lära dig mer om tjänstedesign och hur det går till när man utvecklar tjänster med utgångspunkt i användarens behov. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign.
Tips från tidigare deltagare: ”kroka arm och gå kursen med en kollega, så kan ni stötta och lära av varandra i ert fortsatta arbete på hemmaplan!”
Kursmål
Efter avslutad utbildning har du en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika verktyg. Alla deltagare tilldelas ett diplom efter avslutad kurs.
Om kursen
Kursen varvar teori och praktik, med fokus på att lära genom att göra. Du introduceras till tjänstedesign och hur angreppsättet kan användas, samt testar och utforskar verktyg och metoder så som användarresa, observation, service safari och prototyping.
Under kursdagarna arbetar du i grupp med ett fiktivt uppdrag och ni får även gå "ut på stan" för att lära er mer om er utmaning och samskapa tillsammans med användare.
Tidsåtgång
Kursdagarna är heldagar, kl. 09.00-16.30. Under dagarna varvas presentationer med övningar i smågrupper och reflektioner i helgrupp. Då kursen bygger på samarbete i grupp förväntas du delta aktivt och vara närvarande under hela dagarna.
Kursledare
Representanter från Innovationsguiden.
Om digital mognad och tjänstedesign
För att öka din organisations digitala mognad är användarcentrering en av 26 principer offentliga organisationer behöver utveckla. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för.
Om SKR:s arbete inom innovationsområdet
SKR arbetar med olika initiativ för att stärka välfärdens innovationsförmåga. I korthet definierar SKR innovation som något nytt som är nyttigt och blir nyttiggjort. Några av de initiativ SKR driver eller deltar i är:
• Innovationsguiden
• Innovationstestet
• Innovationsveckan
• Inspirera och dela
• Samskapa och involvera
• Innovationsförmåga
Inom flera delar av innovationsområdet samarbetar SKR med Adda Kompetens - ett bolag inom SKR. Adda har ansvaret för att ta hand om löpande koordinering och vidareutveckling av medlemserbjudandet. I dagsläget ansvarar Adda Kompetens koordinering och vidareutveckling av digital mognad och delar av Innovationsguiden.