Omfattning: 2 heldagar efter varandra + 5-6 h självstudier och förberedelser inför kursdagarna.
Plats: Kursen genomförs digitalt i verktyget Zoom.
Målgrupp: Anställda i offentlig sektor. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign.
Kostnad: 12 500 kronor exklusive moms. Digitalt kursmaterial ingår.
Se även Grundutbildning i tjänstedesign (fysisk)
Om utbildningen
Den här utbildningen är framtagen av SKR och utgår ifrån Innovationsguidens sex steg - en pedagogisk modell för att ta sig an en tjänstedesignprocess. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där ni utgår från användarens behov och tar fram lösningar tillsammans med användare och utförare. Processen hjälper er att fokusera på att lösa ”rätt” problem och sluta göra det som inte efterfrågas. Den skapar även goda förutsättningar för att idéer ska bli verklighet och spridas.
Upplägg
Den digitala grundutbildningen består av två delar - en självstudiedel och två lärarledda dagar. Utbildningen är praktisk och fokus ligger på att lära genom att göra. Under utbildningen arbetar du i en grupp med andra deltagare med ett fiktivt uppdrag. Du introduceras till
tjänstedesign och hur angreppsättet kan användas, samt testar och utforskar
verktyg och metoder så som användarresa, observation, intervju, service safari och prototyping.
Självstudier
Under självstudiedelen skapar du en grundförståelse för vad tjänstedesign är och hur angreppsättet kan användas.
- Självstudiematerialet och hemläxan skickas till dig två veckor innan de lärarledda kursdagarna.
- Materialet består av filmer, texter och du kommer behöva reflektera, svara på frågor samt testa två metoder - service safari och användarresa - på egen hand.
- Du behöver också praktiskt förbereda några moment som ska genomföras under de kursledda dagarna.
- Räkna med att du behöver avsätta cirka 5-6 timmar för att utföra uppgifterna.
Lärarledda dagar
Under de lärarledda dagarna testar och utforskar du metoder och verktyg som är
vanliga inom tjänstedesign, tillsammans med övriga kursdeltagare.
- De lärarledda kursdagarna är heldagar, kl. 9-16.45
- Kortare teoripass varvas med övningar i smågrupper och
reflektioner i helgrupp.
- Under kursdagarna arbetar du i grupp med ett fiktivt uppdrag.
- Då kursen bygger på samarbete i grupp förväntas du delta aktivt och vara närvarande under hela dagarna.
För vem?
Vår grundkurs vänder sig till dig som är anställd i offentlig sektor och som vill lära dig mer om tjänstedesign och hur det går till när man utvecklar tjänster med utgångspunkt i användarens behov. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign.
Tips från tidigare deltagare: ”kroka arm och gå kursen med en kollega, så kan ni stötta och lära av varandra i ert fortsatta arbete på hemmaplan!”
Kursmål
Efter avslutad utbildning har du en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika verktyg. Alla deltagare tilldelas ett diplom efter avslutad kurs.
Kursledare
Representanter från SKR, sektionen för verksamhetsutveckling och styrning.
Om SKR:s arbete inom innovationsområdet
SKR arbetar med olika initiativ för att stärka välfärdens innovationsförmåga. I korthet definierar SKR innovation som något nytt som är nyttigt och blir nyttiggjort. Några av de initiativ SKR driver eller deltar i är:
• Innovationsguiden
• Innovationstestet
• Innovationsveckan
• Inspirera och dela
• Samskapa och involvera
• Innovationsförmåga
Inom flera delar av innovationsområdet samarbetar SKR med Adda Kompetens - ett bolag inom SKR. Adda har ansvaret för att ta hand om löpande koordinering och vidareutveckling av medlemserbjudandet. I dagsläget ansvarar Adda Kompetens koordinering och vidareutveckling av digital mognad och delar av Innovationsguiden.