Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Webbutbildningar

Tjänstedesign – introduktionsutbildning (on demand)

Tjänstedesign är en kreativ utvecklingsprocess där du involverar och sätter dig in i användarens situation och behov innan du beskriver det verkliga problemet och utvecklar lösningar. Utbildningen tar avstamp i Innovationsguidens material och ger dig ett förhållningssätt som gör det lättare att skapa värde för dem vi finns till för.


Nivå
Grundkurs
Pris
5000 kr (SKR-medlem) 6000 kr (övriga)
Gå flera för lägre avgift
Avgiftsmodeller Introduktion till tjänstedesign
e-Learning

Webbaserat

Lediga platser:
Obegränsat

För att möta framtidens utmaningar behövs nya sätt att tänka och en djupare förståelse för vad som skapar värde för invånarna i landets kommuner och regioner. Vi, som arbetar inom offentlig sektor, behöver också skapa nya och smartare samhällstjänster. Tjänstedesign är ett förhållningssätt och en samling verktyg och metoder för att skapa innovationer och utveckling som möter verkliga behov. Att använda sig av tjänstedesign är ett bra sätt att arbeta med frågor utan enkla svar.

Om utbildningen

I utbildningen får du lära dig övergripande om tjänstedesign och hur du arbetar enligt Innovationsguidens sex steg - en pedagogisk modell för att ta sig an en tjänstedesignprocess.. På vägen får du prova på olika mallar, reflektera, ta del av olika exempel från verkliga projekt och inte minst, på ett lättfattligt sätt, läsa om de olika stegens delar och innehåll. Text och bild varvas med filmer och reflektionsövningar.

Efter genomförd utbildning ska du

  • känna till hur tjänstedesignens metoder och verktyg ser ut och fungerar,
  • förstå vad de olika stegen i Innovationsguiden innebär,
  • känna till vad som är tjänstedesignens förhållningssätt till utveckling,
  • förstå vad det innebär att skapa och testa en prototyp,
  • förstå fördelarna med att utveckla tjänster utifrån användarnas verkliga behov.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig främst till dig som är inte har så mycket kunskaper om tjänstedesign och Innovationsguiden sen tidigare. 

  • Du kan vara chef eller ledare som vill få en förståelse för tjänstedesign och kunna stötta de medarbetare som arbetar eller kommer att arbeta med tjänstedesign. 
  • Du kan också vara ledare, projektledare, strateg eller utvecklingsledare som är intresserad av att implementera tjänstedesign enligt Innovationsguidens process. 
  • Utbildningen passar också bra om du är en medarbetare som ska ingå i ett tjänstedesignprojekt och vill förbereda dig.

Utbildningen är upplagd för att utföras enskilt, men det är en bra idé att göra den samtidigt med en eller en grupp kollegor, så att ni kan diskutera och testa metoder tillsammans.

Upplägg

Utbildningen är heldigital och består av sju moduler. Efter att du fått en överblick av ämnet guidas du genom Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign, samtidigt som du får följa ett fiktivt case genom alla stegen. 

Tidsåtgång: 5-7 timmar

  • Vi beräknar att det tar omkring 5-7 timmar att gå igenom utbildningens alla sju moduler. 
  • Beräknad tidsåtgång är individuell och beror på hur mycket tid du lägger på att övningarna. 
  • Vi rekommenderar att du delar upp utbildningen och går en modul i taget.

För vem?

För medarbetare och chefer i offentlig sektor eller andra som vill få en övergripande bild av tjänstedesign som arbetssätt och förhållningssätt, samt en förståelse för när och varför det är viktigt att utveckla utifrån användarnas behov.

Hur? 

Utbildningen är heldigital och består av sju moduler som du genomför på egen hand i den takt som passar dig. 

Testa delar av innehållet i utbildningen helt gratis, för att få en känsla för innehåll och upplägg.

Gå flera för lägre avgift

Olika organisationer har olika behov. Därför erbjuder vi tre olika avgiftsmodeller för våra digitala utbildningar: organisationslicens, volymrabatt och enstaka utbildning.

Priserna som visas på här är rabatterade för SKR:s medlemmar, men du även andra kan boka kursen, t.ex. myndigheter, kommunala bolag eller leverantörer. En enstaka utbildning kostar 5000 kr för SKR-medlem och 6000 kr för övriga. För att boka klickar du på den röda knappen längst upp på kurssidan.

Anmäl flera och se avgiftsmodeller för Tjänstedesign - introduktionsutbildning (on demand)

Adda Lärplattform

Har du redan köpt utbildningen? Logga in via Addas Lärplattform, dit du fått ett separat inlogg. 

Har du frågor om utbildningen?

Kontakta oss via e-post och ange vad du vill ha hjälp med så återkommer vi så snart vi kan!

Tel:
08 709 59 00 (vxl)
Skicka e-post