Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

FAQ Kontors- och skolmaterial samt datortillbehör 2022

På vilken nivå kan vi begära en avgränsning av sortimentet?

Avgränsning av sortimentet i e-handelskatalog, punch-out-lösning och webbutik kan ske på varugruppsnivå.

Hur lång är leveranstiden?

Det beror på vilket leveransalternativ som gäller för din organisation.

Om din organisation får löpande leveranser ska beställning ske senast fem arbetsdagar före leverans.

Om din organisation får leveranser på fasta leveransdagar, t ex måndagar och torsdagar ska beställning ske senast tre arbetsdagar före leverans.

Om din organisation har samordnad varudistribution ska beställning ske senast tre arbetsdagar före leverans (till distributionscentralen).

Om det är bråttom har du möjlighet att boka expressleverans till en extra kostnad. Då kommer dina varor att levereras nästkommande helgfria vardag om du gör en beställning senast kl 12.00 helgfri vardag dessförinnan. Du får betala max 400 SEK exkl. mervärdesskatt för din expressleverans.

Vi har avropsanmält oss men inte fått någon information från leverantören, vad gäller?

Varje fredag får leverantören information från Adda om vilka organisationer som har avropsanmält sig sen förra veckan. Av den anledningen kan det dröja några dagar innan leverantören kontaktar er.

Finns det rabattsatser som gäller vid avrop av varor i övrigt sortiment?

Nej. De varor som ingår i leverantörens övriga sortiment hittar du i leverantörens prislista efter de varor som har ett positionsnummer i kolumn A. De priser som står i prisbilagan gäller vid avrop. Övrigt sortiment finns i delområde 2, 4 och 5.

Var hittar jag leverantörens övriga sortiment? Finns övrigt sortiment i en egen prisbilaga?

I delområde 2,4 och 5 finns övrigt sortiment. Dessa varor hittar du i leverantörens prislista efter de varor som har ett positionsnummer i kolumn A. Det finns alltså ingen egen bilaga för varor som ingår i leverantörens övriga sortiment.

Behöver jag betala småorderavgift för beställningar under 250 kr när min organisation får leveranser via samordnad varudistribution eller har avtal om fasta leveranser med leverantören?

Nej, det behöver du inte.

Jag ska beställa varor från Lyreco från delområde 2 och 3. Slipper jag småorderavgiften på 250 kr om jag beställer varor för 100 kr från delområde 2 och 150 kr från delområde 3?

Nej, småorderavgiften gäller per delområde. Om du beställer varor för 100 kr respektive 150 kr får du betala 125 kr x 2 i småorderavgift.

Behöver vi teckna kontrakt med leverantören innan den första beställningen?

Nej. Delområdets kontraktsvillkor gäller även om ni inte tecknar ett kontrakt.

Vem ska jag kontakta för att starta upp e-handel?

Skicka ett mail till avtalsansvarig hos respektive leverantör.

Vem ska jag kontakta för att starta upp samordnad varudistribution?

Skicka ett mail till avtalsansvarig hos respektive leverantör.

Vem ska jag kontakta för att starta upp en webbutik?

Skicka ett mail till avtalsansvarig hos respektive leverantör.

Jag vill gärna prova en ergonomisk vara. Vem ska jag kontakta?

Ta först reda på vilken av de tre leverantörerna som passar för ditt avrop utifrån de kriterier som gäller. Ta sen kontakt med avtalsansvarig hos den leverantör som är aktuell. 

Priserna som är publicerade på Inköpscentralens avtalssida stämmer inte med leverantörens priser. Vad ska jag göra?

Kontakta i första hand leverantören och fråga om anledningen och därefter Inköpscentralen vid behov.