- Du är här:
- Adda /
- Upphandling och ramavtal /
- Ramavtal och avtalskategorier /
- Välfärdsteknologi /
- Trygghetslarm och larmmottagning /
- FAQ Tillfälliga ramavtal trygghetslarm
När ni tilldelar ett kontrakt kan ni använda följande kriterier:
- Pris
- Kvalitet (t.ex. uppfyllnad av utvärderingskriterier, leveranstid, tid för utförande och e-handel)
I er avropsförfrågan kan ni begära att uppfyllandet av utvärderingskriterierna bevisas på olika sätt, till exempel genom presentationer, intervjuer, referenstagning eller tester.
Ni har möjlighet att använda samma utvärderingskriterier som Inköpscentralen använde i ramavtalsupphandlingen, antingen som krav eller som utvärderingskriterier. Ni har också rätt att tillämpa ytterligare utvärderingskriterier som har anknytning till produkten eller tjänsten.
Det går bra att endast utvärdera pris om så önskas.
Så långt det är lämpligt enligt Lagen om offentlig upphandling. Vi rekommenderar även att ni tar hänsyn till förändringar i era behov och marknadens förändringar.
Ett avrop från ramavtalet kan omfatta ett eller flera delområden. Tilldelning ska alltid ske per delområde. Det innebär att ett avrop som omfattar flera delområden kan tilldelas en eller flera leverantörer beroende på de inkomna anbuden. Det innebär att om ni har behov av fasta och mobila trygghetslarm ska det ske en tilldelning för fasta trygghetslarm och en tilldelning för mobila trygghetslarm.
Ramavtalet Trygghetslarm och larmmottagning 2019 har som huvudsakligt fokus att täcka kommunernas behov av trygghetslarm för personer i ordinärt boende.
Vad gäller anbudsområden 1 och 2 som avser stationära trygghetslarm, tar dessa i fösta hand sikte på ordinärt boende.
Det finns utvärderingskriterier som öppnar för att larmen ska kommunicera via wifi, vilket kan möjliggöra att utrustningen kan användas på ett särskilt boende. Det är inom delområde 1 och 2 som leverantörerna har möjlighet (men inte skyldighet) att erbjuda larm med wifi (se upphandlingsdokumenten avsnitt 5.2.2 och 6.2.2).
Som framgår av upphandlingsdokumentet så åligger det dock varje upphandlande myndighet att säkerställa att den aktuella miljön och eventuellt kompletteringar som inte omfattas av detta ramavtalet fungerar med utrustningen som omfattas av detta ramavtalet.
Under de första 12 månaderna av ert abonnemang gäller priser från år 2020. Därefter kan den första prisjusteringen (på en parts begäran) ske under månad 13, det innebär en något högre kostnad.
Den andra prisjusteringen som följer därefter kommer inte att vara lika stor. Läs mer om detta under stöddokument "indexberäkning TL2019"
Samtliga krav ska följa de EU-rättsliga grundprinciperna. De produkter ni avropar bör inte namnges utan det är istället produktens funktioner som ska beskrivas i den förnyade konkurrensutsättningen.
Avropade leveransavtal/kontrakt från det ”Tillfälliga ramavtalet – trygghetslarm och larmottagning 2019” kommer automatiskt att omfattas av det ordinarie ramavtalet.