Så jobbar vi med lärande
Kommuner och regioner står inför flera stora utmaningar, där kompetensförsörjning är en av dem. Sveriges befolkning blir allt äldre, färre är i arbetsför ålder och samtidigt ökar efterfrågan på välfärd. Lägg därtill att 42% av yrkesrollerna kommer att förändras eller bytas ut innan 2030.
För att stärka dig som arbetar i en kommun, region eller deras helägda bolag erbjuder vi relevanta utbildningar, seminarier, nätverk och andra lärinitiativ som utgår från välfärdens behov.
Ett brett utbud av utbildningar och lärinitiativ
Vi stödjer välfärdens lärande genom att inspirera, stödja och stärka varje kommuns och regions förmåga att klara kompetensförsörjningen och omställningen i en digital tid. Vi erbjuder utbildningar, nätverk och andra lärinitiativ på olika nivåer och i olika format – alltid utifrån välfärdens behov.
Exempel på lärinitiativ:
- Digital mognad, både som utbildningar och kompetensforum
- Innovationsledning
- Arbetsrätt och kompetensbaserad rekrytering
- Tjänstedesign
- Arbetsplatslärande
- Klinisk försäkringsmedicin
Adda har ett team med kompetenta utbildningsdesigners som arbetar med att ta fram relevanta utbildningar och andra format för lärande. Genom referensgrupper, forskarråd och användartester ser vi till att våra utbildningar utgår ifrån verkliga behov och gör största möjliga nytta ute hos verksamheterna. När vi tar fram våra utbildningar gör vi det alltid tillsammans med vår ägare – Sveriges kommuner och Regioner (SKR).
Behovsstyrt och flexibelt lärande i olika format
Vi vet att olika organisationer har olika behov och förutsättningar. Därför har vi heldigitala webbutbildningar, där du själv bestämmer över din studietakt, men också lärarledda utbildningar, på distans digitalt eller på plats hos oss, samt blandade utbildningsformat.
Du kan dessutom välja mellan olika lösningar och betalmodeller för dina utbildningar: organisationsabonnemang, volymrabatt och enstaka utbildning, beroende på hur många i organisationen som ska gå en och samma utbildning. Det kan du läsa mer om under respektive utbildning.
Att tala om lärande, i stället för utbildning, innebär en förflyttning av fokus från formell utbildning till hur individer bearbetar sina erfarenheter till kunskaper, förmågor, attityder och värderingar vid varje skede genom hela livet.
- Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet