Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Tjänstedesign

Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. Vi behöver utnyttja våra resurser på ett bättre sätt och använda varje krona där den skapar mest värde. Då är det viktigt att vi förstår vad våra invånare behöver och får större insikt i deras perspektiv på våra samhällstjänster.

Adda stöttar offentlig sektor inom tjänstedesign genom utbildningar, nätverk och coachning, på uppdrag av vår ägare SKR.

Tjänstedesign, också kallat användardriven innovation, är en utvecklingsprocess där ni utgår från användarens behov och tar fram lösningar tillsammans med användare och utförare. Processen hjälper er att fokusera på att lösa ”rätt” problem och sluta göra det som inte efterfrågas. Den skapar även goda förutsättningar för att idéer ska bli verklighet och spridas.

Våra utbildningar

Tjänstedesign - grundutbildning (digital)

Tjänstedesign - grundutbildning (fysisk)

Tjänstedesign - grundutbildning för HR (digital)

Tjänstedesign - grundutbildning för upphandlare (digital)

Tjänstedesign - introduktionsutbildning (webbutbildning)

Utbilda i tjänstedesign 

Planera och genomföra tjänstedesignprojekt

Tjänstedesign utifrån Innovationsguiden

Vårt stöd för att jobba med tjänstedesign bygger på Innovationsguiden, ett stöd som har tagits fram av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Stödet bygger på en modell i sex steg som guidar dig genom en tjänstedesignprocess.

På Innovationsguidens webbplats finns material och vägledning för att jobba med tjänstedesign. Många föredrar att gå en utbildning innan man börjar använda materialet på egen hand, men det går också bra att gå direkt till metodstödet och testa sig fram.

Metodstöd på innovationsguiden.se

Nätverket för användardriven innovation

På uppdrag av SKR driver vi ett nätverk för dig som vill lära dig mer om hur användardriven innovation kan användas för att utveckla offentlig sektor och ta sig an välfärdens utmaningar.

Läs mer om nätverket

Coachning och uppdragsutbildningar

Vi erbjuder även coachning och håller olika typer av uppdragsutbildningar. Gör en uppdragsförfrågan

Om du vill ha rådgivning från oss om vad för typ av stöd ni behöver kan du boka ett möte direkt här.

Kontakt person bild
Jenny Johansson
Nationell utvecklingsledare
Adda Kompetens
08 709 55 63
072 994 61 67
Kontakt person bild
Richard Berge Sundwall
Tjänstedesigner och utbildningsledare
Adda Kompetens
08-7095579
072-1761944
Det här är tjänstedesign
Längd: 4:06
När kan man använda tjänstedesign?

Tjänstedesign används brett inom den offentliga sektorn inom till exempel:

  • socialtjänsten
  • HR-området
  • kultur och fritid
  • hälso- och sjukvård
  • äldreomsorgen
  • skolan
  • samhällsbyggnad

Ta del av några konkreta exempel

På våra informationsträffar får du en kort introduktion till tjänstedesign och möjlighet att ställa dina frågor till våra experter.

Se och jämför våra olika utbildningar för dig som är ny på tjänstedesign.