Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Tjänstedesign

Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. Vi behöver utnyttja våra resurser på ett bättre sätt och använda varje krona där den skapar mest värde. Då är det viktigt att vi förstår vad våra invånare behöver och får större insikt i deras perspektiv på våra samhällstjänster.

Adda stöttar offentlig sektor inom tjänstedesign genom utbildningar, nätverk och coachning, på uppdrag av vår ägare SKR.

Tjänstedesign, också kallat användardriven innovation, är en utvecklingsprocess där ni utgår från användarens behov och tar fram lösningar tillsammans med användare och utförare. Processen hjälper er att fokusera på att lösa ”rätt” problem och sluta göra det som inte efterfrågas. Den skapar även goda förutsättningar för att idéer ska bli verklighet och spridas.

Tjänstedesign utifrån Innovationsguiden

Vårt stöd för att jobba med tjänstedesign bygger på Innovationsguiden, ett stöd som har tagits fram av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Stödet bygger på en modell i sex steg som guidar dig genom en tjänstedesignprocess.

På Innovationsguidens webbplats finns material och vägledning för att jobba med tjänstedesign. Många föredrar att gå en utbildning innan man börjar använda materialet på egen hand, men det går också bra att gå direkt till metodstödet och testa sig fram.

Metodstöd på innovationsguiden.se

Våra utbildningar

Tjänstedesign - grundutbildning (digital)

Tjänstedesign - grundutbildning (fysisk)

Tjänstedesign - grundutbildning för HR (digital)

Tjänstedesign - introduktionsutbildning (webbutbildning)

Designsprint

Utbilda i tjänstedesign 

Planera och genomföra tjänstedesignprojekt

Lärlabb: Innovationsguidens metoder (uppdragsutbildning)

Nätverket för användardriven innovation

På uppdrag av SKR driver vi ett nätverk för dig som vill lära dig mer om hur användardriven innovation kan användas för att utveckla offentlig sektor och ta sig an välfärdens utmaningar.

Läs mer om nätverket

Coachning och uppdragsutbildningar

Vi erbjuder även coachning och håller olika typer av uppdragsutbildningar. Gör en uppdragsförfrågan

Om du vill ha rådgivning från oss om vad för typ av stöd ni behöver kan du boka ett möte direkt här.

Jenny Johansson

Jenny Johansson

Nationell utvecklingsledare

Skicka e-post

 

Richard Berge Sundwall

Richard Berge Sundwall

Tjänstedesigner och utbildningsledare

Skicka e-post

Boka ett möte

 

Det här är tjänstedesign
Längd: 4:06

På våra informationsträffar får du en kort introduktion till tjänstedesign och möjlighet att ställa dina frågor till våra experter.

Se och jämför våra olika utbildningar för dig som är ny på tjänstedesign. 

Innovationsguiden på LinkedIn

Följ Innovationsguiden på Linkedin för nyheter, inspiration och tips om hur du kan arbera med tjänstedesign i din arbetsvardag!